Radio 538, 100%NL, Radio Noord-Holland, BNR en Veronica blij met nieuwe luistercijfers

Intomart GfK heeft afgelopen donderdag de luistercijfers over de maanden september en oktober 2008 bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat Radio 538 nog steeds marktleider is in de doelgroep 6 jaar en ouder. Radio 538 behaalde een marktaandeel van 11.4%, dit was 10.7% in de vorige periode. Dit houdt in dat Radio 538 3.424.000 luisteraars heeft.

Radio 538 is erg blij met de nieuwe cijfers: “Ik ben blij om te zien dat veel mensen, na de vakantie, Radio 538 hebben teruggevonden. Uit recente STIR-cijfers blijkt bovendien dat wij ook online het best scorende station zijn”, aldus Directeur Jan-Willem Brüggenwirth.

100%NL
Ook bij 100%NL is met zeer enthousiast over de nieuwe cijfers. Steeds meer luisteraars stemmen af op 100% NL. Uit de nieuwe luistercijfers blijkt dat er inmiddels circa 1,2 miljoen verschillende luisteraars per week afstemmen op 100%NL. Een jaar geleden waren dit nog 437.000 luisteraars per week.

Volgens Carlo de Boer, sinds kort algemeen directeur bij 100%NL, voorheen bij Skyradio, zit de stijging er goed in: “Ondanks de forse concurrentie op de radiomarkt slaagt 100% NL er elke maand weer in om meer luisteraars te krijgen. Sinds de nieuwe programmering van 100% NL die in april van dit jaar startte, is het marktaandeel en het aantal luisteraars ruim verdubbeld. De Nederlandse popmuziek is nog nooit zo populair geweest. De hitlijsten staan inmiddels vol met Nederlandse popmuziek en 100% NL draait als enige radiostation deze populaire muziek van Nederland. Het is mooi om te zien dat nu al 1,2 miljoen Nederlanders ons hebben gevonden en we zullen er alles aan doen om de komende tijd meer luisteraars aan ons te binden.”

Radio Noord-Holland
Bij de luisteraars van 20 jaar en ouder is Radio Noord-Holland marktleider in de provincie Noord-Holland. Met een marktaandeel van 12,5% laat Radio Noord-Holland informatieve stations als Radio 1 (7,6%) en BNR (1,4%) in deze doelgroep achter zich. Ook muziekzenders als Radio 538 (13,2%) of 3FM (3,9%) trekken minder luisteraars van boven de 20 jaar. Directeur Robert Zaal van RTV Noord-Holland: “Radio Noord-Holland is een betrouwbare partij, zowel voor luisteraars als adverteerders. Dit marktleiderschap is geen incident: we bezetten structureel de eerste plaats. Bij luisteraars onder de 20 zijn muziekzenders het meest populair, dat zal niemand verwonderen, maar vanaf die leeftijd weten Noord-Hollanders Radio Noord-Holland volop te vinden.”

BNR
BNR heeft haar marktaandeel de afgelopen maand zien groeien naar 0,8%. “Nu het vertrouwen in de financiële sector afneemt, neemt het vertrouwen in BNR toe,” aldus Paul van Gessel hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio. “Op de website hebben we het aantal bezoekers fors zien toenemen en ook via e-mail hebben wij veel vragen binnen gekregen, voornamelijk over de kredietcrisis. Nu ook deze cijfers een grote stijging laten zien, weten we het zeker: BNR is ontdekt als dé nieuwszender van Nederland.” Naast de stijging van het overall marktaandeel, is ook het marktaandeel binnen de Business-to-Business doelgroep opnieuw gestegen van 2,3% naar 3,0%.

Veronica
Momenteel stemmen wekelijks ruim 1,8 miljoen verschillende Nederlanders af op Veronica. De groei van het aantal luisteraars van de afgelopen maanden wordt volgens het station met lijstjes mede door de komst van deejays Rick van Velthuysen en Erik de Zwart gerealiseerd. Radio Veronica ziet haar marktaandeel deze maand stijgen met 0.3% naar 6.6%. “Het marktaandeel stijgt gestaag, de programmering staat als een huis. De komst van Van Velthuysen en De Zwart zorgt ervoor dat steeds meer luisteraars het station weten te vinden. Niet alleen doordeweeks maar ook in het weekend,” aldus Ab Trik, CEO van Veronica. [Radiowereld.NL]