De mediabestedingen in het tweede kwartaal van 2011 zijn gedaald. Nielsen rapporteerde een daling van de advertentie-inkomsten in het tweede kwartaal in 16 van de 36 landen. Het medium radio noteerde het grootste groeipercentage van alle traditionele mediumtypen in het tweede kwartaal (8,2%), maar het grootste gedeelte ging naar televisie.
Van elke $100 die besteed werd aan media, ging in de eerste zes maanden van 2011 $65 naar televisie. In dezelfde periode een jaar eerder was dit $63,70.
“Volgens Nielsen blijft de kijktijd toenemen. In de VS is de kijktijd vorig jaar gemiddeld toegenomen met 22 minuten per maand per persoon. Dit mediumtype blijft de belangrijkste bron van informatie voor video content.”
Mediamonitor
Ook Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media maakte deze week cijfers bekend. Monitor blikt dit jaar terug op tien jaar Mediamonitor. In tien jaar tijd kijkt men per dag 24 minuten langer naar de televisie en wordt er dagelijks 11 minuten langer naar de radio geluisterd. De nieuwe editie van de Mediamonitor toont aan dat er nagenoeg de gehele periode, zowel op de markt voor dagbladen als op de markten voor televisie en radio, sprake is van een sterk geconcentreerde markt.
Luistertijd groeit
In de afgelopen tien jaar is de gemiddelde luistertijd van 189 minuten in 2001 naar 200 minuten in 2010 gestegen. In de tussenliggende jaren schommelt de luisterduur tussen 187 minuten (in 2007) en 201 minuten (in 2009).
Martkaandeel
In 2001 was het gezamenlijke marktaandeel van de publieke omroepen 45 procent ten opzichte van 47 procent voor de commerciële omroepen. In 2010 is dit 45 procent tegenover 50 procent. Gedurende de gehele periode is Sky Radio Group van TMG de grootste commerciële aanbieder, met een marktaandeel van 14 procent in 2001 en van 16 procent in 2010. De best beluisterde zender in 2001 is Skyradio, in 2010 is dat Radio 538.
De aanbiedersconcentratie in de laatste tien jaar toont een HHI-waarde boven de 0,18, zodat gesproken kan worden van een sterk geconcentreerde Nederlandse radiomarkt. De regionale publieke omroepen weten in 2010 dagelijks meer dan tien procent van de Nederlanders van tien jaar en ouder te bereiken. Hetzelfde geldt voor Radio 538 en Radio 1.
Regionale publieke omroepen zakken
Het marktaandeel van de regionale publieke omroepen is door de jaren heen gedaald van veertien naar twaalf procent. De niet-landelijke commerciële omroepen hebben daarentegen te maken met een stijging van twee naar vijf procent. De provincie waar het meest naar de regionale publieke zender wordt geluisterd, is Groningen met 24 procent. Ook in Friesland en Drenthe luistert dagelijks meer dan eenvijfde van de inwoners naar de regionale publieke radiozender.
De landelijke publieke zenders worden het best beluisterd in Limburg. Deze zenders zijn het minst populair in Friesland. De landelijke commerciële zenders hebben het grootste aandeel in Flevoland en het kleinste in Limburg. [RadioWereld.NL]