Veronica en ANP zoeken hackers

Vereniging Veronica gaat samen met persbureau ANP en de website The Post Online op zoek naar hackers en designers die mee willen werken aan het journalistieke experiment De 4de Verdieping. Dit bootcamp is opgezet om dertig talentvolle jongeren de mogelijkheid te bieden om te experimenteren met nieuwe vormen van journalistiek.

Hackers en designers kunnen daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Hun drive om de onderste steen boven te krijgen, hun visie op gebruik van apps en hun inzicht in computeralgoritmes sluiten perfect aan op de kritische houding van journalisten. Naast vijf hackers, zoekt De 4de Verdieping een vijftal interaction designers die bij kunnen dragen aan het ontwerp van de experimenten.

Er zijn op dit moment al 20 journalistieke talenten geselecteerd voor het bootcamp. In totaal leverden 4 HBO ’s en 6 Universiteiten samen hun 20 grootste talenten. Nu zijn er nog 10 plekken te vergeven aan talentvolle hackers en interaction designers. Tijdens het bootcamp zullen 5 groepen van 4 journalisten, 1 hacker en 1 interaction designer zich buigen over maatschappelijke en journalistieke issues.

Veranderend journalistiek proces
Eén van die journalistieke issues is dat het traditionele journalistieke proces aan het veranderen is. Social media hebben in korte tijd een centrale positie in de samenleving gekregen. De nieuwsconsument kan hierdoor op ieder moment van het journalistieke proces interveniëren met extra informatie voor de journalist of een discussie op te wekken zonder tussenkomst van de grote traditionele media. De deelnemers mogen gedurende twee weken experimenteren met nieuws maken onder begeleiding van toonaangevende (inter)nationale journalisten en onderzoekers. De journalistieke talenten mogen ieder denkbaar communicatiemiddel gebruiken. Van fotografie tot games, alles is mogelijk, zolang er journalistiek mee bedreven wordt.

Hackers en designers hier melden
De hackers en interaction designers kunnen zich tot zondag 19 mei aanmelden voor De 4de Verdieping. De potentiële deelnemers moeten in een 60-seconden-pitch laten zien waarom zij dé persoon zijn die De 4de Verdieping nodig heeft. Creativiteit is hierin erg belangrijk voor de jury, bestaande uit Around Wokke (Tweakers.net), Marcel Nieuwpoort (Technical Evangelist Microsoft), Dimitri Nieuwenhuizen (CEO LUST lab) en Marcel van Lingen (ANP).

Meedoen kan door een videopitch te sturen naar 4deverdieping@veronica.nl voor 19 mei. Op 25 mei is de pitchdag in Rijswijk van 12.00 tot 16.00 uur en op 1 juni is er een kennismakingsbijeenkomst in Amsterdam. Van 13 augustus tot en met 27 augustus is de  Bootcamp bij het ANP in Rijswijk. [Radiowereld.NL]