De overname van Radio 10 Gold is in volle gang en gaat ook zeker door. 100%NL en Talpa zijn druk bezig om de overname zo snel mogelijk plaats te laten vinden. Dit zegt 100%NL-directeur Herbert Visser. Verder weigert Visser ieder commentaar.
Tot het moment van de overname blijven non-stop ‘de grootste hits allertijden’ te horen op FM, terwijl Radio 10 Gold blijft uitzenden via AM828 en de kabel.
Gold
Begin deze maand werd na wekenlang speculeren bekend dat Radio 10 Gold weer op FM zou terugkeren.
Ook wordt de toevoeging “Gold” geschrapt, en keert het station terug naar de naam waarmee het in 1988 begon: Radio 10.
De huidige eigenaar van Radio 10 Gold, de 538 Groep, blijft de zender exploiteren tot het moment van de overname. Omdat de 538 Groep al twee landelijke radiostations op FM heeft (538 en Slam FM) mag de groep geen zeggenschap hebben over een derde FM station.
Daarom is het wettelijk nu nog niet mogelijk om de programma’s van Radio 10 Gold ook op FM door te zenden. Op FM kunnen luisteraars alvast wel de grootste hits aller tijden horen, maar deze programmering wordt geheel verzorgd door 100ProcentNL.
FM / AM / / DAB / kabel
Zodra de overname is afgerond starten ook de gepresenteerde uitzendingen van Radio 10 op FM en via de kabel. De middengolfzender AM 828 gaat dan uit en ook verdwijnt het Radio 10 Gold kanaal van DAB+. Het is de bedoeling dat de meeste deejays van Radio 10 Gold meeverhuizen naar FM. Alle vaste contracten worden overgenomen, zo heeft Radio.NL vernomen.
Format
Radioconsultant Thijs Bakker verzorgt momenteel tijdelijk de playlisten voor Radio 10 op FM.Daarbij ligt het accent op hits uit de jaren ’80, gevolgd door de jaren ’70 en ’90. Hiermee wordt het format van het nieuwe Radio 10 iets jonger dan het huidige format van Radio 10 Gold.
Het lijkt er op dat het de bedoeling is van het nieuwe Radio 10 om de gemiddelde leeftijd van de luisteraars omlaag te krijgen. Radio 10 Gold heeft een gemiddelde leeftijd van boven de 50, en is daardoor minder interessant voor mediabureaus. Deze hebben vooral interesse in de doelgroep 20-49 jaar. Het is de bedoeling dat Radio 10 gewoon een oldies-station blijft. Daarom komen ook nog regelmatig hits uit de jaren ’60 voorbij. [RS/Radio.NL]