Sanoma heeft in Nederland door investeringen, hogere kosten voor tv-programma’s en vooral lagere resultaten in de tijdschriftenmarkt minder operationele winst geboekt dan vorig jaar. Dat meldde het Finse mediabedrijf woensdag bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers.
De omzet van de Nederlandse poot van Sanoma, die onder meer Donald Duck en Libelle uitgeeft, bedroeg 146,6 miljoen euro, tegen 160 miljoen in die periode vorig jaar. Het operationeel resultaat exclusief eenmalige kosten kwam uit op 10,8 miljoen euro. Een jaar geleden was dat nog 21,7 miljoen euro. Het aantal werknemers in Nederland werd met 8,9 procent teruggeschroefd naar iets meer dan tweeduizend.
Sanoma richt zich steeds meer op digitale activiteiten, die ongeveer veertig procent van de omzet omvatten. De Finnen verkochten vanwege die nieuwe strategie onlangs onder meer merken als Playboy en Nieuwe Revu. Sanoma zegt met zijn nieuwe strategie op schema te liggen.
De totale omzet van de Finse uitgever kwam in het derde kwartaal uit op 477,8 miljoen euro. Een jaar geleden was dat nog 537,3 miljoen euro. Sanoma hield 57 miljoen euro winst over, na een verlies van 261,3 miljoen euro vorig jaar. In 2016 hoopt het bedrijf dankzij de nieuwe strategie weer structureel winst te gaan maken.
Sanoma Nederland verwacht op televisiegebied weinig goeds van het lopende kwartaal omdat de advertentiemarkt het hier zwaar heeft, zo meldt het bedrijf in een verklaring bij de cijfers. Sanoma heeft onder meer Veronica, SBS6 en Net5 in zijn portfolio. [Novum/Radio.NL]