Talpa breidt groot uit in Midden-Oosten

Talpa Media, wereldwijd actief op het gebied van contentontwikkeling voor alle mediaplatforms, kondigt de oprichting aan van Talpa Middle East. Het nieuwe productiebedrijf, gevestigd in Dubai, gaat de Talpa-catalogus vertegenwoordigen in heel Noord-Afrika en het Midden-Oosten met als doel lokale versies te maken, in het Arabisch, van de Talpa-formats.

Talpa heeft TV-producent Ziad Kebbi gevraagd om in de functie van CEO leiding te geven aan het nieuwe bedrijfsonderdeel. Kebbi rapporteert aan Maarten Meijs, Managing Director van Talpa Global in Hilversum.

The Voice
Als producent heeft Ziad Kebbi een groot aantal Arabische versies van wereldhits op zijn naam staan. Daaronder zijn ‘The Voice’, ‘Betty La Fea’, ‘Deal or No Deal’, ‘Wheel of Fortune’, ‘Fear Factor Extreme’ en ‘Who Wants to be a Millionaire?’. De eerste productie die Talpa Middle East op zich neemt is het derde seizoen van ‘The Voice Arabia’ voor zender MBC, dat in de gehele regio wordt uitgezonden.

Maarten Meijs: “De Arabisch sprekende wereld heeft zich in hoog tempo ontwikkeld, zowel op technologisch als industrieel terrein. Met 350 miljoen mensen, verspreid over zo’n enorm groot gebied en zoveel verschillende landen, is het zonder meer een regio die enorme mogelijkheden biedt. Daarom zijn wij bijzonder blij dat we Ziad Kebbi aan boord hebben. Hij heeft voor elke zender in de regio gewerkt en hij kent de Talpa-catalogus tot in de details.”

Ziad Kebbi: “Met een combinatie van maatwerk, onze ervaring in alle landen van de regio en de klasse van de Talpa-formats, kunnen wij de zenders geweldig goed van dienst zijn met het leveren van aansprekende televisie voor het Arabisch sprekende publiek waar ook ter wereld.”

Na het in 2012 opgerichte Talpa Media USA, is Talpa Middle East de tweede volledige Talpa-dochter buiten Nederland. Talpa wil aanwezig zijn in haar belangrijkste markten, hetzij via honderd procent dochters, dan wel via joint ventures met toonaangevende lokale mediabedrijven. Eerder dit jaar kondigde Talpa de vestiging aan van Talpa UK, Talpa Italy en Talpa Nordic in, respectievelijk, Londen, Rome en Kopenhagen. Vanuit Nederland staat Talpa’s internationale divisie Talpa Global – onder leiding van Managing Director Maarten Meijs – in nauw contact met de joint ventures en de productiebedrijven die volledig eigendom van Talpa zijn.

De formatcatalogus van Talpa is zeer breed van opzet en omvat scripted en non-scripted formats in genres als drama, comedy, entertainment en reality, waaronder titels als ‘Divorce’, ‘Doris’, ‘The Voice’, ‘The Voice Kids’, ‘The Winner Is…’ en ‘Utopia’.

Talpa Holding
Talpa Holding gevestigd in Laren, is de onderneming die een aantal belangrijke activiteiten van John de Mol omvat. De groep van bedrijven richt zich op verschillende delen van de internationale media industrie. In de afgelopen jaren heeft Talpa Media naam gemaakt als succesvol ontwikkelaar, producent en distributeur van programma’s, met name voor televisie.

Met Talpa Content beschikt de groep over haar eigen creatieve ontwikkelafdeling gericht op televisie formats en multimedia concepten. Genres zijn: reality, infotainment, entertainment, spelshow, drama, comedy, maar ook speelfilm. Talpa Producties is het productiebedrijf van de groep. Talpa Global legt zich toe op de wereldwijde verkoop van Talpa’s formats en afgeronde series. Ook beschikt Talpa Media over een eigen platenlabel: 8ball Music (8ballmusic.nl).

Radio
Talpa is aandeelhouder in SBS Broadcasting Nederland (sbs.nl), dat de TV-zenders SBS6, NET5 en Veronica exploiteert. De radiozenders Radio538 en Slam FM (Radio538.nl)  zijn volledig eigendom van Talpa. Daarnaast heeft Talpa een minderheidsbelang in het radiobedrijf 100% NL, dat de gelijknamige zender en Radio 10 exploiteert (100p.nl).

In 2010 verwierf de onderneming een belang in de Russische TV-producent Mir Reality. In 2012 opende Talpa Media USA, het eigen productiebedrijf in Los Angeles.

Met namen als Talpa UK, Talpa Italia en Talpa Nordic beschikt Talpa in een aantal belangrijke internationale televisiemarkten over fifty-fifty joint ventures met grote plaatselijke producenten. Het doel is in de betreffende markten gezamenlijk programma’s te produceren op basis van Talpa-formats in opdracht van plaatselijke zenders.

Voorbeelden van dergelijke partners zijn: Shed Media in Groot Brittannië, Shine France in Franstalige Europese markten, Shine Iberia in Spanje en Portugal en Shine Australia in Australië en Nieuw Zeeland, Nordisk Film TV en Banijay Finland voor Scandinavië en Finland, Toro TV in Italië en Axel Springer’s Schwartzkopff TV in Duitsland. [Radiowereld.NL]