‘Komst Coen en Sander goed voor verjonging Radio 538’

Radio 538 verwacht dat het aantrekken van Coen Swijnenberg en Sander Lantinga een positief effect heeft op de verjonging van Radio 538. In Trouw zegt algemeen directeur Jacqueline Smit dat het duo een goede positie heeft bij de doelgroep 20-34 jaar. Ruud de Wild scoort ook goed, maar vooral bij luisteraars van 35 en ouder.

Coen en Sander trekken op 3FM 25% meer luisteraars in de doelgroep 20-34 jaar dan Ruud de Wild op 538, zo stelt Ruud de Langen van mediabureau Mind¬share in het AD. “3FM staat momenteel net bovenaan, maar ik denk dat 538 met Coen en Sander weer marktleider wordt.”

Radio 538 scoorde in de periode oktober-november 2014 over de gehele dag een marktaandeel van 17,4% bij de doelgroep 20-34 jaar en dat is iets hoger dan een jaar daarvoor,# toen de eerste fase van de verjonging van 538 nog moest worden ingezet.

In januari 2014 startte Radio 538 met een nieuwe programmering, waarin jongere deejays als Frank Dane, Menno de Boer, Mark Labrand en Martijn Biemans een prominentere plek kregen in de programmering. Edwin Evers en Ruud de Wild bleven echter de belangrijke pijlers van het station.

Met het aantrekken van Coen en Sander wordt één van deze belangrijke pijlers vervangen. Iwan Reuvekamp van Q-music, een zender die ook goed scoort bij de doelgroep 20-34 jaar, snapt dan ook wel waarom juist voor Coen en Sander gekozen is. Het duo zou juist de taal van twintigers spreken. “Ze maken grappen over relaties, seks en carrièrekeuzes.” De leeftijd doet er echter niet toe, zo stelt Reuvekamp. “Het gaat om de mentaliteit.”

Of Radio 538 met het aantrekken van Coen en Sander ook veel luisteraars van 3FM weet af te snoepen is nog maar de vraag. Uit een poll afgelopen dinsdag op de site van het AD bleek dat de meerderheid van de stemmers 3FM trouw blijven. Ruud de Langen gelooft er in elk geval niets van: “Toen Edwin Evers ooit de KRO voor 538 verruilde, verhuisde het publiek massaal mee. Coen en Sander zijn bekend genoeg dit ook voor elkaar te krijgen.” [Radiowereld.NL]

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email