[Update] De popzender Heart mag zich de populairste lokale zender van Londen noemen, zo blijkt uit de luistercijfers over het vierde kwartaal van 2014 die RAJAR afgelopen donderdag publiceerde. Het is voor het eerst in anderhalf jaar dat de zender weer eens aan kop gaat. BBC Radio 2 blijft landelijk marktleider.
Londen
BBC Radio 4 en 2 blijven traditiegetrouw verruit de populairste radiostations van de hoofdstad. Het gevecht tussen de lokale commerciële radiostations daarentegen altijd weer spannend. Dit keer mag Heart zich de populairste lokale radiozender van Londen noemen. De popzender herstelt zich van een dramatisch najaar en zag het marktaandeel met 2,4%-punt stijgen naar 6,3%.
De jongerenzender Kiss mag zich daarentegen de grote winnaar noemen. Niet alleen heeft de zender voor het eerst in de geschiedenis de meeste luisteraars van alle commerciële stations in Londen, maar verslaat deze ook keihard rivaal Capital FM. De hitzender zag zijn marktaandeel met ruim een procentpunt dalen. Ook de softpopzender Magic, die sinds januari landelijk via DAB te ontvangen is, zag het marktaandeel flink dalen.
Ondanks het forse verlies van marktaandeel, blijft Capital het populairst in de ochtend. Dave Berry en Lisa Snowdon zijn nog altijd goed voor 941.000 luisteraars. Rivaal Kiss volgt met Rickie Haywood Williams, Melvin O’Doom en Charlie Hedges in de ochtend met 871.000 luisteraars per week. Magic wist wel winst te noteren in de ochtend. Nick Snaith wist als vervanger van Neil Fox 884.000 luisteraars te trekken. Nick Ferrari op LBC 97.3 was goed voor 710.000 luisteraars.
Jamie Theakston en Emma Bunton weten op Heart wekelijks 681.000 paar oren te boeien.
Landelijk
Op nationaal niveau is en blijft BBC Radio 2 de populairste zender van het land, gevolgd door Radio 4. BBC Radio 2 was de enige analoge landelijke BBC-zender die terrein wist te winnen. Absolute Radio zag, mede door de groei van DAB, zijn marktaandeel opnieuw stijgen.
Chris Evans blijft koning van de ochtend. Zijn show op BBC Radio 2 trok het laatste kwartaal 9,6 miljoen luisteraars per week. Dit is overigens geen nieuw record, maar desondanks een uitstekende prestatie. Eén op de vijf radioluisteraars in de ochtend stemt namelijk op Evans af.
Ook Ochtenddeejay Nick Grimshaw op BBC Radio 1 won terrein en trekt nu 5,9 miljoen luisteraars per week.
Heart blijft het populairste netwerk in het Verenigd Koninkrijk met 6,8% marktaandeel. Capital daalde licht naar 3,8%. Smooth Radio daarentegen steeg en scoort nu 3,8% marktaandeel. Kiss is opnieuw goed voor 2,7% marktaandeel.
Digitaal
Het luisteren naar radio via digitale platformen steeg licht naar 37,9%. DAB neemt hiervan het grootste deel in met 25,2%, een stijging van 0,7%-punt, terwijl internet daalde naar 6,1%. Dat laatste is opmerkelijk aangezien door de steeds betere dekking van 3G/4G radio overal bereikbaar is. Blijkbaar nekt de hoge kosten voor data de verdere groei van internetradio.
BBC 6 Music blijft het best scorende digitale radiostation met 1,6% marktaandeel en ruim 2 miljoen luisteraars. Radio 4 Extra volgt met 1,1% (+0,2%-punt), terwijl 1Xtra gelijk bleef met 0,6% marktaandeel steeg. Absolute 80s is het populairste digitale commerciële radiostation met 0,8% marktaandeel.
En dat digitale radio steeds relevanter wordt bewijst ook Kisstory, een zusterstation van Kiss met uitsluitend danceclassics uit de jaren ’90 en ’00. Kisstory weet meer één miljoen luisteraars per week te trekken en dat uitsluitend via internet en digitale televisie. Pas sinds eind december is Kisstory ook via DAB te beluisteren.
Maar ook Smooth Radio doet het goed via digitale radio. Van de 4,8 miljoen wekelijkse luisteraars luisteren er bijna twee miljoen digitaal naar het station.
Ondertussen is analoog radio luisteren naar het laagste punt ooit gedaald. Op nationaal niveau heft analoge radio nog een marktaandeel van 56,2%, maar in Londen en Manchester is dit aandeel al tot onder de 50% gedaald. In huis is digitaal radio luisteren met 46,2% marktaandeel voor het eerst groter dan analoog luisteren (45,6%).
De komende twee jaar wordt het aanbod DAB fors uitgebreid met nieuwe zenders als Heart Extra, de uitbreiding van de dekking van lokale DAB-netten en de lancering van een tweede landelijk DAB-net voor commerciële radio. [Radiowereld.NL]