NLO heeft afgelopen week de luistercijfers bekendgemaakt voor de periode mei/juni 2015, reden voor Abovo Media om eens te kijken hoe de grootste radiozenders van Nederland er nu voor staan. Hoewel de cijfers standaard gerapporteerd worden op de doelgroep 10 jaar en ouder, kijkt het reclame- en mediabureau liever naar de meest gebruikte doelgroep 20 tot 49 jaar.
Luisterdichtheid
Zoals zich eerder dit jaar al duidelijk aftekende heeft Radio 538 zich nu duidelijk in de marktleiderspositie gesetteld als we kijken naar luisterdichtheid. Dit heeft Radio 538 bewerkstelligd door enerzijds zelf behoorlijk te groeien en anderzijds door het voortdurende verlies van grootste concurrent 3FM. Opvallend is verder dat geen enkel ander radiostation substantiële groei heeft weten te realiseren in de afgelopen 2 jaar.
Ander punt van zorg is Veronica, deze zender leek het verlies gestopt te hebben, maar echt overtuigend is het nog zeker niet, zo meldt Niels Bruinsma, Strategisch directeur van Abovomedia.
Bereik
Hoewel luisterdichtheid vaak als belangrijkste gerapporteerde waarde wordt gecommuniceerd, is het voor adverteerders veel belangrijker om naar het bereik van een zender te kijken. Over het dagbereik van de eerder vertoonde bereikszenders kunnen we kort zijn, ook hier is Radio 538 marktleider met zo’n 15% bereik per dag op de eerder vernoemde doelgroep 20-49 jaar.
De posities net onder de top zijn wel anders dan bij de luisterdichtheid, Q-Music heeft namelijk recent ook 3FM achterhaald en staat nu op de gedeelde 2e positie. Een eervolle vermelding gaat ook uit naar Sky Radio, die nu dicht tegen de top aan zit met ca. 10% bereik per dag.
Radio 538
Hoewel Radio 538 het goed doet in voorgaande weergaven, is het nog steeds lastig om het potentieel bereik ook daadwerkelijk te realiseren. Probleem voor Radio 538 blijft de gemiddelde luistertijd per luisteraar, die nog steeds korter is dan die van de concurrentie, het station staat hier namelijk op de 4e positie. Dit is van belang, omdat het voor een adverteerder makkelijker is om ook daadwerkelijk luisteraars goed te bereiken indien de luistertijd langer is.
Meer spots
Indien de luistertijd korter is heb je meer spots nodig voor een bepaalde effectieve bereiksscore en meer spots betekend uiteraard hogere kosten. 3FM heeft wederom de hoogste luistertijd van de topzenders, hoewel we ook bij Radio 2 een positief effect zien vanuit de Top 2000.
Coen & Sander
Met de komst van Coen & Sander bij Radio 538 vanaf september 2015 verwachten we dat de luistertijd eindelijk eens zal toenemen bij dit station, wat naar verwachting ten koste zal gaan van de luistertijd van 3FM. Dit zal de marktleiderspositie van Radio 538 nog verder versterken.
Gerard Ekdom
Onduidelijk is nog hoe groot het effect zal zijn van het vertrek van Gerard Ekdom van 3FM naar Radio 2, maar ongetwijfeld zal daar ook nog wel het een en ander gaan veranderen. Aan 3FM de opdracht (=wens) om met een ijzersterke middagprogrammering te komen, om de concurrentie op de radiomarkt gezond te houden! [Radio.NL/Abovomedia]