Gastcolumn: Radio kent geen zomerdip

In de zomer trekt Nederland er massaal op uit voor de zomervakantie. Tijdens de bouwvak is het rustig op menig werkplaats, omdat iedereen op vakantie is. De kijkcijfers van televisie zijn beduidend lager dan gedurende het jaar en er staan nog maar enkele programma’s met 1 miljoen kijkers of meer in de Top 25.

Maar klopt het beeld van dat we allemaal weg zijn wel? En ook niemand meer naar de radio luistert?

Natuurlijk luisteren in deze meetperiode minder mensen naar de radio, maar de daling in bereik is ’maar’ 5% t.o.v. de rest van het jaar. Deze zomer zijn 12,5 miljoen verschillende luisteraars per week bereikt met radio en dat is maar liefst  85% van de totale Nederlandse bevolking! Deze groep luistert gemiddeld 2 uur en 39 minuten naar de radio per dag.

Buiten de zomer om weten twee  radiostations in Nederland ruim 3 miljoen verschillende luisteraars te bereiken: Radio 538 en Sky Radio. Uit de meest recente luistercijfers van de zomer van 2015 zijn ook deze twee stations goed voor ieder een bereik van ruim 3 miljoen luisteraars.

In de zomer van 2013 bleek dat in de belangrijkste vakantieweek (27 juli t/m 2 augustus) maar 2,6 miljoen Nederlanders tegelijkertijd op vakantie waren, waarvan 1,7 miljoen in het buitenland en 0,9 miljoen (dit is 5,3% van alle Nederlanders) in eigen land.

Voor mensen die denken dat iedereen in de zomer weg is en de radio vergeet….de radio blijft wel degelijk aan. Natuurlijk blijft het bereik per uur iets achter in de zomer vs. de overige maanden in het jaar, maar uiteindelijk is de daling per uur beperkt en bereik je miljoenen luisteraars, ook in de zomermaanden.

Peter van de Stadt
Business Intelligence Manager – Sky Radio Group
 

Ben jij werkzaam in de tv- of radiowereld en wil je ook een gastcolumn schrijven voor Radio.NL, mail. Radio.NL is niet verantwoordelijk voor de inhoud van gastcolumns.

Gerelateerde berichten