Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Radio 538 en Qmusic strijden om koppositie bij 20-34 jarigen

Het is nog altijd een hevige strijd tussen Radio 538 en Qmusic om het marktleiderschap bij de doelgroep 20-34 jaar. Momenteel gaat Radio 538 weer aan kop bij deze doelgroep, maar Qmusic blijft de hitzender op de hielen zitten.

20-34 Jaar
Radio 538 scoort in de doelgroep 20-34 jaar momenteel een marktaandeel van 19,1%, zo blijkt uit de mei/juni cijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Qmusic staat vlak daarachter met 18,6%.

Beide zenders noteerden een flinke stijging ten opzichte van de meetperiode daarvoor. In vergelijking met een jaar daarvoor zijn 538 en Q dichter naar elkaar gekropen, waarbij 538 licht verloren heeft en Q flink gestegen is. Overigens wist Qmusic in de periode maart/april 2016 Radio 538 een keer te verslaan in de ze doelgroep.

Saillant detail is dat Radio 538 het vooral goed doet bij de mannen tussen 20 en 34 jaar, terwijl Qmusic juist leidt bij de vrouwen.

Grote verliezer in deze doelgroep is, zoals verwacht, 3FM. De publieke popzender daalde het afgelopen jaar van 19,2 naar 12,2% en staat nu derde. Sky Radio staat vierde met 11,2%, ruim een half procentpunt hoger ten opzichte van een jaar geleden.

De grootste stijger is NPO Radio 2 die in een jaar tijd van 3,0 naar 6,6% is geschoten. Ook Radio Veronica en Radio 10 doen het beter bij de 20-34 jarigen dan een jaar geleden.

35-49 Jaar
Bij de doelgroep 35 tot 49 jaar is er geen twijfel mogelijk over welke zender het populairst is: Radio 538. Het station steeg in mei/juni 2016 door naar 18,1%, komende van 17,8% een jaar eerder. Qmusic volgt met 12,6%, een stijging van 0,7%-punt ten opzichte van een jaar eerder.

Radio 2 is de grote winnaar in deze doelgroep met een stijging1,3%-punt in een jaar tijd. Het station met onder andere Ekdom, Stenders en Staverman scoort nu een marktaandeel van 10,4%.

De grote verliezers in deze doelgroep zijn 3FM en Sky Radio die flink minder scoren dan een jaar geleden, al stijgen ze wel weer ten opzichte van vorige maand. 3FM noteert 9,9%, terwijl Sky blijft steken op 8,7%.

20-49 Jaar
Bij het combineren van de bovenstaande doelgroepen, dan ziet de lijst er als volgt uit: Radio 538 (18,5%), Qmusic (15,0%), 3FM (10,8%), Sky (9,7%), Radio 2 (8,7%), Radio Veronica (6,6%) en Radio 10 (5,5%).

10-19 Jaar
Ook bij de jeugd gaat de strijd voornamelijk tussen Radio 538 en Qmusic. Begin dit jaar mocht Q zich enige metingen de populairste jongerenzender noemen, maar sinds april-mei heeft Radio 538 de kop weer ingenomen. De hitzender schoor bij de doelgroep 10-19 jaar nu een marktaandeel van 20,1% en dat is iets meer dan een jaar geleden. Qmusic volgt met 17,3%,l maar steeg het afgelopen jaar wel bijna anderhalf procentpunt.

Sky Radio volgt op de derde plaats met 11,9%, terwijl 3FM met 11,2% op de vierde plaats staat. Slam volgt daarachter met 8,9%, bijna een procentpunt lager dan een jaar daarvoor. En dat betekent werk aan de winkel voor de nieuwe eigenaar.

Opvallend is 100% NL die met 5,7% op de zesde plaats staat bij de jeugd.

50-64 Jaar
Bij de oudere doelgroep 50 tot 64 jaar gaat Radio 2 aan kop met 12,3%, gevolgd door Sky Radio (11,4%). NPO Radio 1 en 538 staan op een gedeelde derde plaats met 8,2%. [Radiowereld.NL]