SB-Radio, VBRO, Hit en Stadsradio krijgen FM-pakket Vlaanderen

SB-Radio, VBRO, Hit en Stadradio Vlaanderen krijgen elk vanaf januari 2018 een FM-pakket in Vlaanderen. Dit heeft de Vlaamse Minister Sven Gatz van Media vrijdag bekendgemaakt. De vier stations worden erkent als zogenaamde commerciële netwerkradio’s.

Met de invoering van het nieuwe frequentieplan eind dit jaar, heeft Gatz besloten om het lokale radiolandschap flink onder handen te nemen. Meer dan de helft van de 300 lokale radiostations die er nu zijn in Vlaanderen verhuurt haar frequentie(s) aan een ketenradio, zoals Topradio, Club FM of FamilyRadio.

Van ketenradio naar commerciële netwerkradio
Om echte lokale radio in Vlaanderen te professionaliseren, verdwijnt het fenomeen ketenradio. In plaats hiervan komen er vier commerciële netwerkradio’s. De vier FM-kavels bestaan elk uit 15 tot 17 FM-zenders waarmee ongeveer de helft van de Vlaamse bevolking bereikt kan worden.

Van de vier kavels krijgen er twee een clausule mee. Dat wil zeggen dat van deze kavels vaststaat wat hierop uitgezonden moet worden. Een kavel wordt ingezet voor een zogenaamd generalistisch programma. Dit houdt in dat op dit kavels een zeer breed programma moet worden uitgezonden met een hoog aandeel aan gesproken woord. Een tweede kavel wordt ingezet voor Vlaamse of Nederlandstalige muziek.

14 Aanvragen van 10 partijen
Kandidaten hadden tot half juli de tijd om een aanvraag in te dienen. Voor de vier kavels hebben zich 10 kandidaten gemeld. Een aantal van deze kandidaten had zich ingeschreven voor meer dan één kavel. De aanvragen werden beoordeeld door het Departement Cultuur, Jeugd en Media.

Vrijdag heeft Gatz bekendgemaakt welke partijen de FM-kavels krijgen. Dit zijn SB-Radio, VBRO, Hit en Stadsradio Vlaanderen.

De winnaars in vogelvlucht
S-Radio (SBS Media) wordt een zender voor een algemeen publiek. Muziek wordt afgewisseld met nieuws, informatie en entertainment. S-Radio wil sterk inzetten op interactiviteit met de luisteraars en zal een ruim aanbod van allerlei muzikale genres uitzenden.

VBRO (Vrije Brugse Radio Omroep) krijgt het pakket voor Nederlandstalige en Vlaamse muziek. VBRO heeft de ambitie om Vlaamse artiesten en in het bijzonder Vlaamse populaire muziek een volwaardige plaats te bezorgen in het muzikale cultuurlandschap. De zender brengt ook programma’s met aandacht voor: (straat)theater, kunst, musical, cabaret, stand-up-comedy, film en literatuur. VBRO is momenteel al in grote delen van Vlaanderen via DAB+ te ontvangen.

Hit (CFM) wordt een zender die zich richt naar een voornamelijk vrouwelijke publiek. Vrouwelijke rolmodellen zullen bij Hit sterk aan bod komen. De zender richt zich op de leefwereld en interesses van actieve (stedelijke) vrouwen en hun gezinnen. Hit zal samenwerken met toonaangevende magazines als Flair.

Stadsradio Vlaanderen (BG-Consulting) wil de brug slaan tussen de lokale radio en de landelijke. Een eigen nieuwsdienst zal sterk inzetten op lokale invalshoeken in het ontvangstgebied, met bijvoorbeeld niet alleen algemene journaals maar ook elk uur provinciaal en stedelijk nieuws. De zender wil zich ook laten opmerken met live-uitzendingen en als organisator van evenementen.

‘Meer variatie’
Sven Gatz: ‘Radio blijft nog steeds een geliefd medium onder de Vlamingen. Met vier nieuwe commerciële radio’s zorgen we ervoor dat de luisteraar meer keuze krijgt. Een nieuwe algemene radio, eentje die zich richt op een vrouwelijk doelpubliek, een zender die zich toelegt op Vlaamse muziek en eentje die gericht is op het stadsleven maken ons radiolandschap vanaf volgend jaar nog gevarieerder.’

De erkenning van de nieuwe netwerkradio’s betekent slacht nieuws voor Topradio, Club FM, Family Radio en Radio Maria. Zij raken hun FM-dekking grotendeels kwijt.

Eerder kregen Qmusic, Joe en Nostalgie al verlenging van hun FM-vergunning in ruil voor uitzenden via DAB+. Inmiddels zijn Qmusic en Joe al gestart met uitzenden via digitale etherradio. Daarnaast kregen de eerste 35 van in totaal 124 lokale radiostations FM-frequenties toegewezen gekregen. [Radiowereld.NL]