In Vlaanderen is Joe de grootste winnaar bij de nieuwe luistercijfers, terwijl VivaCité en Nostalgie de grootste groeiers zijn in Wallonië. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers die donderdag zijn gepubliceerd. Ook Qmusic noteert haar beste cijfers in meer dan een jaar tijd.
Radio 2 aan kop
Nog altijd is Radio 2 de grootste van Vlaanderen. Wel zag de familiezender van de VRT haar marktaandeel met 1,3%-punt dalen. Echt pijn zal dit niet doen, want Radio 2 is nog altijd ruim twee keer zo groot als de nummer 2 Studio Brussel. De alternatieve jongerenzender van de VRT zag haar marktaandeel vrijwel gelijk blijven op 12,4%.
Winst voor Qmusic en Joe
Winst was er eindelijk weer eens voor Qmusic. Met een marktaandeel van 11,8% scoort de radiozender haar beste cijfers in ruim een jaar tijd. Zusterstation Joe deed het nog een stapje beter en zag haar marktaandeel met 1,5%-punt stijgen naar 8,8%. De zender met classic hits en hits van nu voor de frisse veertiger is daarmee de grootste groeier.
Afgelopen najaar werd vooral de weekendprogrammering aangepast van Joe en dat heeft de zender duidelijk geen windeieren gelegd.
Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio Qmusic en Joe: “Onze radiozenders zijn alive & kicking en groeien volop. Qmusic en Joe bereiken elke dag 1,1 miljoen luisteraars. Qmusic verwelkomde Wim Oosterlinck in de ochtend bij Sam & Heidi, Sean Dhondt in de namiddag en bereikt deze golf meer 18-44 jarigen.”
Tussen Qmusic en Joe staat MNM. De hitzender van de VRT zag haar marktaandeel met 1,2%-punt dalen naar 9,0%. Winst was er daarentegen voor Radio 1 en Nostalgie. De grote vraag is hoe laatstgenoemde zender zich de komende maanden gaat ontwikkelen nu Dirk Guldemont als directeur aan de kant geschoven is en de Walen aan het roer staan van de classic hitszender.
De ketenzender Topradio sloot haar laatste half jaar op FM af met 0,8%. De langste luistertijd is in handen van Radio 2 (278 minuten), gevolgd door Joe.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België heeft VivaCité de koppositie heroverd. De radiozender met veel aandacht voor regionaal nieuws, sport en Franstalige muziek steeg met 2,1%-punt naar 15,6% marktaandeel.
Ook de oldieszender Nostalgie had een uitstekend twee halfjaar en zag haar marktaandeel met 2,0%-punt stijgen naar 15,0%.
Fors verlies was er daarentegen voor Radio Contact, Bel RTL en Classic 21. Bel RTL kelderde hierdoor van de eerste naar de vierde plaats. Zowel Radio Contact als Bel RTL noteren hun laagste cijfers van de afgelopen twee jaar. De classic rockzender Classic 21 zakt terug naar haar niveau van 2016. [Radiowereld.NL]