VS: Formatswijzigingen op de radio in Philadelphia en Detroit

De kerst is weer in aantocht en dus schakelen honderden stations in de VS weer over op non-stop kerstmuziek. En daar zitten regelmatig opmerkelijke radiostations tussen, die ‘stunten’ met kerstmuziek ter voorbereiding op een nieuw format.

VS: Formatswijzigingen op de radio in Philadelphia en Detroit Afgelopen vrijdag zijn de Real 106.1 (WISX) in Philadelphia en 98.7 Amp Radio (WDZH) in Detroit plotseling overgestapt op non-stop kerstmuziek. Dit tot grote verrassing van de luisteraars.

Philadelphia
Real 106.1 bracht tot afgelopen vrijdag een classic hip-hopformat. Momenteel staat het station met 3% marktaandeel op de 13e plaats bij de luistercijfers van Philadelphia. En dat vindt eigenaar iHeart Media blijkbaar niet genoeg en dus is na anderhalf jaar de stekker uit het station getrokken.

Het afgelopen weekend noemde het station zichzelf “Philadelphia’s 106.1” met de slogan “Philly’s Real Christmas Favorites.” Alle deejays zijn ontslagen.

Maandagmiddag onthulde Philadelphia’s 106.1 haar nieuwe identiteit: het station wijzigde haar format naar softpop en zendt nu uit als 106.1 The Breeze. Gestart wordt met de gebruikelijke 10.000 hits op een rij, reclamevrij.

Met The Breeze opent iHeart de aanval op marktleider B101.1 (WBEB). Recent werd dit station overgenomen door Entercom. Die besloot het station gelijk haar oude naam weer terug te geven. En dus werd More FM na vijf jaar weer B101.1.

De wijziging naar softpop is de zoveelste formatswijziging op 106.1 FM in 10 jaar tijd. De afgelopen jaren zonden onder meer Smooth Jazz WJJZ, urban pop Philly’s 106.1, pop My 106.1, pop Mix 106.1 en classic hip-hop Real 106.1 uit op de frequentie.

Detroit
In Detroit is na negen jaar een einde gekomen aan de hitzender 98.7 Amp Radio. Het was de bedoeling dat Amp Radio neergezet zou worden als landelijk hitmerk door CBS Radio, tegenwoordig bekend als Entercom.

Nadat Entercom eerder al de stekker trok uit Amp Radio in New York City, Dallas en Orlando, was het vrijdag de beurt aan Detroit. Amp stond in ‘The Motor City’ met 2,4% marktaandeel pas op de 16e plaats bij de luistercijfers. Ter vergelijking: grote concurrent Channel 95.5 (WKQI) van iHeart scoort 5,1% marktaandeel en staat daarmee op de achtste plaats.

Het station bracht sinds vrijdagmiddag kerstmuziek onder de naam “The Rudolph Network at 98.7.“ Maar ook hier kwam er al op maandagmiddag een einde aan het stunten. Opvallend is dat ook hier nu is overgeschakeld naar softpop en de zender omgedoopt is naar 98 7 The Breeze.

Met The Breeze opent Entercom keihard de aanval op de popzender 100.3 WNIC van iHeart dat vrijdag haar jaarlijkse overstap maakte naar kerstmuziek.

Ook The Breeze in Detroit is gestart met 10.000 hits op een rij.

Het is opmerkelijk dat zowel Entercom als iHeart Media de aanval openen op elkaar met een softpopzender genaamd The Breeze. Weliswaar in verschillende radiomarkten, maar dat beide zenders op dezelfde dag van start gingen is wel heel toevallig. [Radiowereld.NL]