Wie maakt de beste radioreclame?

De ‘RAB Radio Advertising Awards 2019’ heeft 29 genomineerden in zes categorieën, vijf vakjuryprijzen en de publieksprijs. De winnaars worden op dinsdag 25 juni bekendgemaakt tijdens het tiende RAB radio-event in Eye Amsterdam, voor deze dag omgedoopt in Ear Amsterdam.

Wie maakt de beste radioreclame?Categorie radioadverteerder van het jaar
Er is veel mogelijk met het medium en adverteerders die vernieuwend durven te zijn en het medium radio gebruiken als meer dan alleen een voordelig bereiksmedium, worden beloond. Welke adverteerder heeft de beste papieren voor de titel radioadverteerder 2019? Deze adverteerders maken kans: ASN Bank, McDonald’s en TUI

Categorie radiocommercial van het jaar vakjury creatie
De vakjury beoordeelde 123 inzendingen op originaliteit, creativiteit en uniciteit. Onderstaande vijf commercials zijn door de vakjury genomineerd: Audi, Heineken, Holland Casino, Sire en Toto

Categorie beste Branded Content Case
Voor deze categorie gebruikt de jury ter beoordeling de volgende parameters: wow-factor, brandfit, involvement, luisteraar en het resultaat. Uit alle inzendingen heeft de jury de onderstaande cases beloond met een nominatie. ANWB Pechhulp van de Wegenwacht op Radio 538 met Pech in de Liefde?, Interpolis op Qmusic met #IkRijvoorNL en Zilveren Kruis op Qmusic met Zitcheck

Categorie radioreclamebureau van het jaar
Deze drie reclamebureaus zijn alle drie instaat om radioreclame te maken waar luisteraars met plezier naar luisteren. Ze houden van radio en maken radioreclame met liefde en aandacht. Daarom maken zij kans op de titel radioreclamebureau van het jaar. Dit zijn Alfred, Selmore en Tbwa\Neboko.

Categorie radiospecialist van het jaar
Wie uit het vak steekt boven het maaiveld uit als het gaat over radioreclame-advies? Er zijn drie radio-lovers die een nominatie hebben gekregen: Jeffrey Koen (Starcom), Sander van der Peet (Abovo Media) en Martijn Vlasblom (M2Media).

Categorie Publieksprijs
De Nederlandse luisteraar kiest elk kwartaal de drie beste radiocommercials via een panelonderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Dit levert de adverteerders een nominatie op voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards. Via debesteradiocommercial.nl kan iedereen stemmen op zijn favoriet.

De finalisten:
    Audi (Selmore, Alfred Klaassen, MediaCom)
    Beemster Graskaas (This That & The Other)
    Bever (KesselsKramer, Soundcircus)
    Bol.com (DDB Unlimited)
    Djoser (Double O Radio)
    Heineken 0.0 (TBWA\NEBOKO, Dentsu Red Star)
    HEMA (Soundcircus)
    Lidl (Joe Public take-away advertising, Top Format, ZIGT)
    Thalys (Havas)
    Toto (TBWA\NEBOKO, Ambassadors, MAGNA)
    Unox vegatarische rookworst (TBWA\NEBOKO, Earforce, Mindshare)
    Vodafone (TBWA\NEBOKO, Ambassadors, Wavemaker)

RAB
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB staat voor het vermarkten van radiokennis en biedt inspiratie aan adverteerder, reclame- en mediabureaus om met radioreclame méér te bereiken bij de luisteraars van de radiomerken. Daarnaast is RAB één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). [Radiowereld.NL]