Luistercijfers België: Winst voor Qmusic en Studio Brussel

Studio Brussel en Qmusic hebben goede zaken gedaan in het tweede kwartaal van dit jaar. Dit blijkt uit de nieuwe Luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. Beide zenders stegen. Radio 2 blijft de grootste zender in Vlaanderen, terwijl Nostalgie in Wallonië haar koppositie verstevigde.

Luistercijfers België: Winst voor Qmusic en Studio Brussel De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten de periode maart tot en met juni 2019. In tegenstelling tot in Nederland worden de luistercijfers in België maar zes keer per jaar gerapporteerd.

Dat is overigens al een hele verbetering, want voor 2018 verschenen de cijfers maar drie keer per jaar. Elke meting bevat nu een periode van vier maanden, waarvan twee maanden overlap met de vorige meting.

De familiezender VRT Radio 2 blijft veruit het populairst in Vlaanderen, maar duikt wel weer onder de magische grens van 30%. Het is voor het eerst sinds 2016 dat het station onder deze grens zakt.

Q en StuBru omhoog
De tweede plaats blijft in handen van Qmusic. Het station stijgt opnieuw en noteert nu 11,8% marktaandeel. Qmusic bereikt de meeste Vlamingen tussen 18 en 54 jaar: 577.000 elke
dag. De komende metingen worden spannend, aangezien de zender deze week met een vernieuwde ochtendshow is begonnen. Begin september worden ook elders in de programmering wijzigingen doorgevoerd. Bij de zenderdoelgroep 18- tot 44-jarigen haalt Qmusic 18,5%.

Bij Studio Brussel was er ruimte voor een voorzichtige opluchting. Het station kreeg de eerste volle meting na de herpositionering eerder dit jaar onder ogen. En daar is in de 12+ cijfers is een stijging te zien: +0,5%-punt naar 11,5%.

Ik ben natuurlijk blij om vast te stellen dat onze ‘reboot’ van begin dit jaar, waarin we ons inhoudelijk stevig op scherp hebben gezet, zijn effect niet heeft gemist,” reageert nethoofd Jan van Biesen.

Ook bij zusterstation MNM was er winst, zij het bescheiden.

Verlies voor Joe en Radio 1
Verlies was er dit keer voor Joe. Het marktaandeel daalde met 0,4%-punt naar 8,5%. Groter was de klap bij Radio 1, waar het marktaandeel met maar liefst 0,7%-punt kelderde. Nostalgie bleef constant. Ook hier wordt het de komende metingen spannend, want deze maand is de classic hitszender gestart met een nieuwe programmering.

Van de commerciële netwerkradio’s doet Topradio het het best met 1,0% marktaandeel, gevolgd door VBRO met 0,6% en NRJ met 0,2%.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België verstevigde Nostalgie haar koppositie. Weliswaar steeg het marktaandeel maar met 0,1%-punt, maar de nummer 2 noteerde een daling. Het regionale netwerk VivaCité zakte met 0,3%-punt naar 14,1%. Het station noteert daarmee de tweede daling op een rij.

Winst was er voor Radio Contact. De dolfijn schoot met een half procentpunt omhoog naar 13,9%. Opvallend is dat rivaal NRJ dit keer juist met een half procent daalt.

Bel RTL heeft de dalende cijfers een halt toe weten te roepen en stijgt licht naar 11,8%. De classic rockzender Classic 21 doet na haar forse winst van de vorige meting weer een stapje terug en staat nu vijfde met 11,3% marktaandeel. Ook La Première daalde verder en dreigt nu ingehaald te worden door Pure. De alternatieve jongerenzender is, na een stevige opmars, het eerste kanaal tot op 0,3%-punt genaderd. [Radiowereld.NL]