Radio 538 is nog steeds marktleider in de ochtend, maar ziet wel NPO Radio 2 dichterbij komen. Het verschil tussen de twee zenders is nog maar 0,4%-punt. Dit blijkt uit analyse van de luistercijfers op werkdagen van 6-9 uur van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) door Radio.NL.
Sta op met 538
Met het stoppen van Edwin Evers worden de kaarten in de ochtend momenteel opnieuw geschud. Frank Dane heeft de loodzware taak om in de voetsporen van Evers te treden op 538.
Maar Dane weet zich aardig staande te houden in de ochtend, want met 14,0% marktaandeel (september-oktober 2019, 10+) is 538 nog altijd het populairst in de ochtend. Dit is een stijging van 0,2%-punt ten opzichte van de vorige meting. Wel is dit bijna 4%-punt lager dan Evers een jaar eerder scoorde, maar in het najaar van 2018 scoorde de ochtendshow op Radio 538 ook uitzonderlijk goed.
Jan-Willem opgestart
Na het vertrek van Gerard Ekdom naar Radio 10 werden Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte aangesteld om de ochtend op NPO Radio 2 te vullen. Aanvankelijk had deze nieuwe ochtendshow tijd nodig om op gang te komen, maar nu lijkt Jan-Willem helemaal opgestart. De afgelopen maanden is het marktaandeel gestaag gegroeid naar 13,6%. Dit is 0,3%-punt hoger dan de vorige meting en ruim 2%-punt hoger dan een jaar eerder.
Jurgen van den Berg op NPO Radio 1 houdt de derde plek in handen met 12,2%. Dat is 0,3%-punt minder dan vorige meting, maar een half procentpunt meer dan vorig jaar.
Mattie & Marieke
Qmusic is opgeschoven naar de vierde plek in de ochtend. Mattie Valk en Marieke Elsinga zijn nu goed voor 10,3% marktaandeel, een stijging van 0,6%-punt ten opzichte van vorige maand en een stijging van ruim een procentpunt ten opzichte van een jaar geleden. Momenteel scoort de ochtendshow van Q haar beste cijfers sinds de start vorig jaar.
Ekdom op 10
Gerard Ekdom staat nu op de vijfde plaats in de ochtend met 9,4%. De ochtendshow van Radio 10 scoort hiermee nu iets beter dan een maand geleden, maar 0,7%-punt lager dan een jaar geleden. Het hoogste marktaandeel scoorde Ekdom in de periode oktober/november 2018 en maart/april 2019. Toen werd de 10,7% aangetikt.
De rest
Sky Radio blijft ‘best of the rest’ met 6,5%, wat vrijwel gelijk is aan vorige maand, maar ruim een procentpunt hoger is dan een jaar geleden. Giel Beelen op Veronica is stabiel op 3,4%. Dit is bijna een half procentpunt beter dan een jaar geleden.
De daling van 3FM is ook goed te zien in de ochtend. Sander Hoogendoorn is nu goed voor 2,6% marktaandeel, wat bijna een procentpunt lager dan een jaar geleden is.
Jeroen van Inkel op NPO Radio 5 scoort momenteel 2,1% marktaandeel, wat vrijwel hetzelfde is als een jaar geleden. Barry Paf is op 100% NL goed voor 2,5% (-0,3%-punt ten opzichte van een jaar geleden), terwijl Sander de Heer Sublime 0,5% marktaandeel bezorgt. Afgelopen woensdag was hij voor het laatst te horen op de zender.
20-49 Jaar
Ook bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar blijft Radio 538 aan kop. Frank Dane noteerde deze meting 20,1%. Dat is weliswaar 5%-punt lager dan Evers een jaar eerder deed, maar wel weer iets hoger dan de vorige meting. Bovendien is 538 nog steeds het enige station dat in de ochtend in deze doelgroep meer dan 20% marktaandeel scoort.
NPO Radio 2 is met Jan-Willem start op opgeklommen naar de tweede plek met 14,9%. Daarmee scoort de show ruim een procentpunt hoger dan vorige meting en maar liefst 2,8%-punt hoger dan een jaar geleden.
Mattie en Marieke blijven met 14,7% stabiel bij de doelgroep 20-49, maar zijn wel een plekje gedaald ten gunste van 2. Wel scoort het duo een procentpunt hoger dan een jaar geleden, maar wel weer een half procentpunt lager dan twee maanden geleden.
Ekdom op 10 noteert bij de doelgroep 20-49 nu 10,3% (-0,4%-punt lager dan een jaar geleden), terwijl Sky aansluit met 7,9% (+2,4%-punt ten opzichte van een jaar geleden).
Sander scoort op 3FM nu 4,0% marktaandeel, Jurgen op NPO Radio 1 4,7%, Giel op Veronica 4,5% en Barry op 100% NL 2,2%. [Radiowereld.NL]