Radio 538 heeft in de ochtend weer nipt de koppositie in de ochtend weten te heroveren. Het verschil met NPO Radio 2 is slechts 0,1%-punt. Dit blijkt uit analyse van de luistercijfers op werkdagen van 6-9 uur van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) door Radio.NL.
Niet meer oppermachtig
Wel is Radio 538 niet zo oppermachtig meer als enkele jaren geleden. Zo verloor het station rond de feestdagen voor het eerst in jaren de koppositie in de ochtend aan NPO Radio 2.
Eind vorig jaar kropen Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte al dichter naar 538, om er dankzij de Top 2000 voorbij te stoten.
Nu het Top 2000-effect weer is weggeëbd, heeft Radio 538 de koppositie heroverd bij de groep 10+, hetzij marginaal. Het marktaandeel van 538 steeg in de periode januari-februari 2020 naar 14,3%, terwijl Radio 2 daalde naar 14,2%.
Grote vraag is of het 538 de komende maanden gaat lukken om weer een gat te slaan richting Radio 2 of dat laatstgenoemde er alsnog weer voorbij gaat. Want feit blijft wel dat 538 ten opzichte van een jaar geleden een half procentpunt heeft verloren, terwijl Radio 2 1,4%-punt hoger scoort dan een jaar geleden.
Ekdom voor Mattie & Marieke
Jurgen van den Berg op NPO Radio 1 houdt de derde plek in handen met 11,7%. Dit is vrijwel gelijk aan een jaar geleden. Daarachter volgt Gerard Ekdom. De ochtendshow van Radio 10 scoorde deze meting 10,5% marktaandeel. Dit is ruim een procentpunt lager dan een maand geleden, maar wel 0,7%-punt hoger dan een jaar geleden.
Mattie Valk en Marieke Elsinga op Qmusic sluiten aan op de vijfde plaats met 10,1%. Dit is nagenoeg hetzelfde marktaandeel als het duo in de periode januari-februari 2019 scoorde.
Giel omhoog
Sky Radio scoort in de ochtend nu 6,1% marktaandeel, wat een procentpunt lager dan een jaar geleden is. Giel Beelen scoort met 3,7% zijn hoogste aandeel in twee jaar tijd op Radio Veronica. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een stijging van 0,8%-punt.
Ook in de ochtend is het marktaandeel van NPO 3FM laag. Sander Hoogendoorn scoort nu 2,6% marktaandeel, wat bijna een procentpunt lager is dan een jaar geleden. Barry Paf is op 100% NL nu goed voor 2,4% wat iets lager is dan een jaar geleden. Sublime scoort met Francis Broekhuijsen, als opvolger van Sander de Heer, een half procent marktaandeel.
20-49 Jaar
Waar het verschil bij 10+ maar klein is tussen de nummers 1 en 2, is dat bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar flink groter. Radio 538 gaat hier aan kop met 19,4% marktaandeel. Wel is dit ruim een procentpunt lager dan een jaar geleden.
Op afstand volgt Qmusic met 15,7%, wat 1,3%-punt hoger is dan een jaar geleden. Bovendien is dit het hoogste marktaandeel in de doelgroep 20-49 dat Qmusic ooit behaald heeft.
NPO Radio 2 staat met 14,6% op plaats drie. Dit is een procentpunt hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Radio 10 volgt op de vierde plaats met 11,3%. Dit is vrijwel hetzelfde als een jaar geleden.
Op ruime afstand volgt Sky Radio met 7,2% (-1%-punt ten opzichte van 2019), terwijl Veronica daarachter staat met 4,7%. 3FM weet in de ochtend 4,1% marktaandeel te behalen, wat een procentpunt lager is dan een jaar geleden. [Radiowereld.NL]