Het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) heeft dinsdagochtend de luistercijfers over de periode oktober-november 2021 gepubliceerd. Uiteraard verstuurden diverse radiostations een persbericht over hun recente prestaties. Hieronder een overzicht.
Qmusic loopt verder uit als marktleider
Qmusic verder loopt uit als grootste zender van het land. De luistercijfers die dinsdag bekendgemaakt zijn, laten opnieuw een stijging zien voor de radiozender. Zowel in de brede doelgroep van luisteraars van 10 jaar en ouder als in de doelgroep 20-49 jaar, zet Qmusic wederom mooie cijfers neer over de periode oktober-november 2021.
Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic: “Zowel de ochtendshow met Mattie & Marieke en de middagshow met Domien zijn nu de best beluisterde shows van Nederland. Wekelijks bereiken we afgerond 3 miljoen mensen, een ongekend hoog getal. Deze luistercijfers zetten een kroon op dit prachtige jaar voor Q.”
Met een weekbereik van afgerond 3 miljoen luisteraars is Q ook in absolute aantallen de best beluisterde zender. Een mooie opsteker met de kerstperiode in aantocht, traditioneel een bijzondere maand in het radiolandschap.
100% NL blijft records breken
De luistercijfers van 100% NL blijven groeien. Het station met de beste muziek van Nederland scoort in de periode oktober-november 2021 de beste luistercijfers in acht jaar tijd. 100% NL ziet in deze periode haar marktaandeel groeien van 3,5% in 2020 naar 4,0% in 2021 en maakt daarmee een groei door van 14% bij luisteraars in de doelgroep 20-49 jaar. Dat blijkt uit de meest recente luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door GfK.
Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp: “Wederom fantastische luistercijfers! Nederlanders luisteren steeds vaker naar Nederlandse popmuziek. Dit zien we terug in de luistercijfers van 100% NL. De hits van Suzan & Freek, Snelle, Davina Michelle en Maan hoor je het meest op 100% NL en dat wordt gewaardeerd door onze luisteraars. We kijken enorm uit naar het nieuwe jaar en tot die tijd helpen we je met de beste muziek van Nederland de lockdown door.”
Luistercijfers Slam knallen omhoog
De luistercijfers van het Pop & Dance station van Nederland zitten goed in de lift. Het marktaandeel van SLAM! stijgt in de doelgroep 20-49 jaar naar 2,6%. De groei is vooral zichtbaar onder de mannen tussen 20-49 jaar.
Binnen deze groep groeit het marktaandeel van 2,6% in oktober-november 2020 naar 3,1% in dezelfde periode van dit jaar. Een groei van maar liefst 19%. Dat blijkt uit de meest recente luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door GfK.
Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp: “We zijn blij met de groeiende luistercijfers van Slam. We pakken aan het einde van het jaar extra uit. In deze saaie lockdown periode zorgt Slam voor een heerlijke dosis positiviteit met een XL editie van het populaire lunchprogramma Housuh in de Pauzuh. Tot en met 1 januari draait het station 24 uur per dag alle genres in een mix. De ultieme lijst om 2021 positief en vol energie uit te gaan.” [RadioWereld.NL]