De kerstperiode kan niet lang genoeg zijn voor Radio Director Uunco Cerfontaine van Sky Radio, zo vertelde hij aan het RTL Nieuws. En dat is een logische gedachte, want Sky Radio scoort traditioneel altijd goed tijdens de kerstperiode.
Waar het station in het verleden wel al wat kerstmuziek draaide voordat de Sint het land uit was en pas de dag daarna volledig overging, schakelt Sky voor het tweede jaar op een rij al eind november over op uitsluitend kerstmuziek en gaan actuele hits als ‘Hard to say goodbye’ en ‘Cold heart’ tijdelijk op vakantie.
Goed voor de luistercijfers
“Een hele maand, van 26 november tot en met 26 december, kerst”, legt Cerfontaine uit. “Dat is eigenlijk nu al heel geaccepteerd. Sky is ‘The Christmas Station’ voor Nederland. En dat wij dat moment kunnen vervroegen is goed voor onze luistercijfers.”
Want des te hoger de luistercijfers, des te meer reclame-inkomsten het station kan genereren. En het draaien van kerstmuziek is al jaren lucratief. In Amerika zien radiostations die overschakelen op non-stop kerstmuziek hun marktaandeel in twee maanden tijd soms wel verdubbelen tot verdrievoudigen.
Lite FM (WLIT) in Chicago wist met slechts één week kerstmuziek het marktaandeel in November te laten stijgen met 1,1%-punt.
Nostalgie en ongedwongen sfeer
De reden dat kerstmuziek zo goed scoort is dat een grote groep mensen een sterke behoefte heeft aan bezinning en hang naar nostalgie in de kerstperiode. En zeker nu in de tijd van corona hebben mensen behoefte aan de ongedwongen kerstsfeer.
Ook in Nederland legt het draaien van uitsluitend kerstmuziek Sky Radio geen windeieren. “We hebben ongeveer een kwart meer beluistering door kerstmuziek tijdens de kerstperiode”, aldus de zenderbaas. “Hoe langer dat duurt, hoe beter. Ik zou graag 11 maanden per jaar kerst hebben natuurlijk.” [RadioWereld.NL]
