Z100 in New York City lijkt zich steeds verder te herstellen van de coronacrisis. De hitzender scoort haar hoogste luistercijfers in meer dan een jaar tijd en staat nu op plek 4. Aan kop gaat nog steeds Lite FM, terwijl KOST blijft leiden in Los Angeles.
Dit blijkt uit de novembercijfers van Nielsen Audio. Deze cijfers bevatten de periode van 14 oktober tot 10 november. De VS kent namelijk 13 metingen per jaar. De laatste vier weken van december zijn de zogenaamde ‘Holiday’ cijfers.
Coronacrisis
De coronacrisis heeft er flink ingehakt bij veel radiostations. Zo ook bij Z100. Door de lockdown en het veranderde luistergedrag zag het station het weekbereik in eerste instantie halveren. En ook het marktaandeel kreeg forste klappen, waardoor Z100 uit de top 5 van best beluisterde stations van New York City werd gedrukt.
Het herstel van de luistercijfers verliep langzaam. Weliswaar ging het weekbereik gestaag weer omhoog, maar het marktaandeel bleef achter.
In augustus lukte het Z100 (WHTZ) het voor het eerste in 18 maanden tijd om weer in de top 5 te staan, om een maand later er weer uitgedrukt te worden. In oktober heroverde de hitzender opnieuw de vijfde plaats om nu verder door te stijgen. Het marktaandeel van Z100 steeg met 0,7%-punt naar 5,1%, de hoogste cijfers in meer dan een jaar tijd en bovendien goed voor plek 4. Ook het weekbereik steeg met bijna 200.000 luisteraars naar ruim 2,94 miljoen.
Kerstvrij
Populairste radiozender in de Big Apple is nog altijd 106.7 Lite FM (WLTW). Wel verloor de popzender terrein en is het met 6,8% marktaandeel nog nipt marktleider. Deze meting is voor Lite nog geheel kerstvrij, want het station ging pas op 19 november over op kerstmuziek. Dat gaat ongetwijfeld voor een flinke stijging zorgen in de volgende meting.
Plaats twee blijft voor de urban Popzender WBLS 107.5 met 6,5% marktaandeel (+0,4%-punt), gevolgd door (W)CBS FM 101.1. De classic hitszender schoot met een half procentpunt omhoog naar 5,5%, de beste cijfers sinds juni.
De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) staat vijfde met 4,6% marktaandeel. Vlak daarachter staat de popzender New 102.7 (WNEW), die nog steeds aan de deur van de top 5 rammelt.
De nieuwe classic hip-hopzender 94.7 The Block (WXBK) heeft nog geen potten kunnen breken en debuteert met slechts 1,4% marktaandeel. Ter vergelijking: voorganger New York’s Country 94.7 sloot af met 2,1%.
Kijkend naar de doelgroepen, dan blijft Lite aan kop bij zowel de 18-49 als 25-54 jarigen, terwijl WBLS de koppositie bij 18-34 heeft ingenomen.
Los Angeles
Aan kop in Los Angeles staat nog steeds KOST 103.5. Wel daalde het marktaandeel van de popzender met 0,3%-punt naar 6,0%. Ook hier geldt dat deze periode nog kerstmuziekvrij is. KOST ging op 12 november over op “all christmas”.
Plaats twee blijft in handen van de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) met 5,5%. 104.3 My FM (KBIG) en de urban popzender 94.7 The Wave (KTW) staan gedeeld derde met 4,2%. My verloor 0,4%-punt, terwijl The Wave een half procentpunt steeg.
De Spaanstalige softpopzender K-Love 107.5 (KLVE) completeerd de top 5 met 4,1% marktaandeel.
Bij de doelgroepen staat KOST weer op 1 bij 25-54 jaar, gaat K-Earth aan kop bij 18-34 en is de hitzender 102.7 KIIS het populairst bij 18-49.
Kersteffect
Hoeveel effect het draaien van kerstmuziek kan hebben op de luistercijfers, bewijst 93.9 Lite FM (WLTW) in Chicago. De popzender schakelde op 3 november om 17 uur over op kerstmuziek, En met slechts één week kerstmuziek schoot het marktaandeel van Lite met 1,1%-punt omhoog naar 5,7%, wat goed is voor een gedeelde eerste plaats. [RadioWereld.NL]