Dit waren de 10 grootste radioadverteerders in 2021

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) was in 2021 de grootste adverteerder op de radio. Dit blijkt uit het Audiojaarreport van Audify. In totaal gaf het ministerie ruim 19,3 miljoen euro uit aan radioreclame het afgelopen jaar.

Foto: Pixabay

VWS verslaat hiermee KPN, die in 2020 nog met 19,4 miljoen euro de grootste adverteerder was. Maar de telecomprovider gaf in 2021 een kwart minder uit en daalt daarmee naar plaats vier.

Dat VWS op de eerste plaats staat is niet geheel opmerkelijk gezien de vele spotjes over corona die via de radio zijn uitgezonden. Kruitvat is op plek vijf het grootste retailmerk, terwijl Jumbo op zes de grootste adverteerder onder de supermarkten is, op de voet gevolgd door Lidl.

De top 10 van adverteerders die het meeste uitgaven aan radioreclame in 2021 ziet er als volgt uit:
1. Ministerie van VWS € 19.383.504
2. ANWB € 16.365.046
3. T-Mobile € 15.094.730
4. KPN € 14.841.262
5. Kruidvat € 13.200.684
6. Jumbo € 12.825.220
7. Lidl € 11.547.627
8. Renault € 10.202.055
9. McDonald’s € 9.717.734
10. Bol.com € 9.151.549

In totaal werd er in 2021 netto 209 miljoen euro uitgegeven aan radioreclame, een stijging van ruim 23% ten opzichte van coronajaar 2020 en ruim 3% hoger dan in 2019. Er waren het afgelopen jaar 1813 verschillende adverteerders te horen voor 2016 verschillende merken.

Retail was ook in 2021 veruit de grootste adverteerder, gevolgd door zakelijke dienstverlening. [RadioWereld.NL]