De Ster, de reclamemaatschappij voor de landelijke publieke zenders, zag de omzet uit radioreclame verder stijgen. Vorig jaar leverden de spotjes op de zes radiozenders van de NPO in totaal 40,134 miljoen euro op.
Dit blijkt uit het Jaarverslag 2022 van de Ster. Ten opzichte van 2021 was er een stijging van bijna 5,5 miljoen euro. Ook is de opbrengst nu fors hoger dan pre-coronajaren 2019 en 2018.
De ster verkoopt reclame voor NPO Radio 1, 2, 3FM, 4, 5 en FunX.
“In 2022 is de basisprijs voor radio verlaagd om de vraag en het aanbod meer met elkaar in lijn te brengen. Dit heeft geleid tot een hogere vraag, welke de prijsdaling meer dan gecompenseerd heeft“, verklaart de Ster de stijging.
De inkomsten uit radio zijn overigens relatief klein in vergelijking tot televisie. De blokken op NPO1, 2 en 3, waar Loeki regelmatig te zien is, leverden vorig jaar maar liefst 182,260 miljoen euro op. Dit is een stijging van bijna 26 miljoen euro ten opzichte van 2021. Online reclame steeg met een half miljoen naar 2,119 miljoen.
Noodklok
Ondanks de stijging luidt de Ster de noodklok. “De hoge omzet en afdracht camoufleert een groot onderliggend probleem”, legt Ster-directeur Frank Volmer uit. “De keuzes die de overheid heeft gemaakt om de reclameruimte op televisie te halveren en de commerciële mogelijkheden online te blokkeren, zullen leiden tot halvering van de afdracht.”
“De publieke omroep heeft de taak om kijkers en luisteraars te volgen naar het digitale domein en dus ook veel meer nadruk te leggen op het verder ontwikkelen van hun digitale strategie. Door de huidige regelgeving is het voor Ster niet mogelijk om de omroep daarin te volgen en dus een stabiele afdracht te realiseren. Bovendien zijn de prijsverhogingen die door de krapte ontstaan om veel redenen niet wenselijk.”
In totaal harkte de Ster vorig jaar bijna 232 miljoen euro binnen aan reclamegeld. Na aftrek van de kosten vloeit er 217 miljoen naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) ter begunstiging van de mediabegroting van de publieke omroep. Dit is 49 miljoen euro meer dan OCW in de mediabegroting had opgenomen.
Uitbreiding naar regionaal en lokaal
Overigens gaat de Ster haar domein uitbreiden. Het bedrijf bereidt zich voor om de reclameverkoop voor een aantal regionale en lokale omroepen op zich te nemen. “De verwachting is dat Ster tegen veel lagere kosten een hogere opbrengst kan realiseren met de lokale en regionale reclameruimte op radio, televisie en online.” [RadioWereld.NL]