Radioreclame leverde Ster in 2023 ruim 43 miljoen euro op

De Ster, de reclamemaatschappij voor de landelijke en regionale publieke zenders, zag de omzet uit radioreclame verder stijgen. Vorig jaar leverden de spotjes op de radiozenders van de NPO in totaal 43,271 miljoen euro op. 

Dit blijkt uit het Jaarverslag 2023 van de Ster. Ten opzichte van 2022 was er een stijging van ruim 3 miljoen euro bij de reclameverkoop van spotjes opNPO Radio 1, 2, 3FM, 4, 5 en FunX.

Sinds begin dit jaar verkoopt de Ster niet alleen reclame voor de landelijke publieke zenders, maar ook voor de 13 regionale publieke radiozenders.

De inkomsten uit radio zijn overigens relatief klein in vergelijking tot televisie. De blokken op NPO1, 2 en 3 leverden 168,47 miljoen euro op. Dit is een daling van ruim 20 miljoen euro.

Zorgen ondanks stijging
In totaal leverde de reclameverkoop van Ster ruim 201 miljoen euro op voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Het bedrag is 26,1 miljoen euro meer dan het ministerie had begroot.

Ster draagt al decennialang gemiddeld 200 miljoen euro per jaar af aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Een vrij stabiel bedrag dat bijdraagt aan de kwaliteit van de publieke omroep. Sinds de beperkingen van voormalig minister Slob, waarmee onder meer werd besloten om de verkoop van de online reclameruimte bij de publieke omroep te beperken, staat deze bijdrage echter onder druk.

We zijn trots dat we over 2023 opnieuw een mooie bijdrage voor de publieke omroep hebben kunnen realiseren, maar maken ons ook zorgen”, zegt Frank Volmer, algemeen directeur van Ster. “We zien dat de lineaire kijk- en luistertijd daalt en kunnen dat door de maatregelen van Slob niet compenseren met de groei van online mediagebruik. Als dit niet verandert, zal afgelopen jaar naar verwachting het laatste jaar zijn dat Ster een bedrag boven de 200 miljoen euro kan afdragen en zal de omzet op termijn dalen naar 150 miljoen euro.” [RadioWereld.NL]