De Ster weigert de radiocommercial van het podcastplatform Listn uit te zenden, omdat BNR en FD in het spotje genoemd worden. Dit meldt Adformatie. Het mediabedrijf van het podcastplatform noemt de beslissing ‘kinderachtig’.
Voor de weigering beroept de Ster, dat de reclameverkoop van de landelijke publieke zenders regelt, zich op ‘de richtlijnen’. Het spotje is wel welkom als BNR en FD uit de commercial zijn gehaald.
Het is niet de eerste keer dat een radiocommercial met BNR erin geweigerd wordt door Ster. In 2013 werd een spotje, dat onder de naam ‘Bay & Air’ was ingekocht uit de blokken gehaald. In 2017 was Sublime een week lang met advertenties op de publieke radio te horen.
De regel bij Ster is dat er geen reclame voor andere radiostations op de radio gemaakt mag worden. Op televisie zijn commercials van commerciële radiozenders wel welkom, als het om algemene merkspotjes gaat. Daarom werd de tv-commercial van Radio 10 voor de ochtendshow van Gerard Ekdom in 2018 aanvankelijk geweigerd, maar nadat in het spotje niet meer over de ochtendshow gesproken werd, was deze wel welkom. [RadioWereld.NL]