De voorgenomen fusie tussen RTL Group en Talpa Network, die aanvankelijk op 22 juni 2021 was aangekondigd, gaat niet door. De toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet te veel bezwaren. Dat hebben beide bedrijven maandagochtend bekendgemaakt.
Diepgravend onderzoek
De toezichthouder moest de voorgenomen fusie van RTL Nederland en Talpa Network eerst controleren en goedkeuren. En daarvoor was een diepgravend onderzoek nodig. Aanvankelijk zou dat onderzoek voor de zomer worden afgerond, maar dat werd herhaaldelijk vertraagd.
Volledige medewerking
Sinds de eerste aankondiging van de voorgenomen transactie hebben RTL Group en Talpa Network volledige medewerking verleend aan ACM tijdens het diepgaande onderzoek. Onlangs hebben beide partijen voorstellen gedaan om de door de ACM geuite zorgen over de positie van de gecombineerde groep op de Nederlandse tv-reclamemarkt weg te nemen en weg te nemen.
De voorgestelde remedie was om de advertentieverkoop van de tv-zenders van Talpa Network volledig uit te besteden aan Mediahuis Nederland. De ACM heeft nu echter bij RTL Group en Talpa Network aangegeven dat de markttoets haar zorgen niet voldoende heeft weggenomen. Hiermee stopt het huidige fusieproces. ACM heeft waarschijnlijk enkele weken nodig om het formele besluit af te ronden.
Nederlandse medialandschap
RTL Group en Talpa Network betreuren het dat ACM geen rekening heeft gehouden met de snelheid en omvang van de veranderingen in het Nederlandse medialandschap en de impact van deze veranderingen op lokale mediabedrijven. Zij blijven er vast van overtuigd dat een fusie van RTL Nederland en Talpa Network het juiste strategische antwoord zou zijn geweest op de uitdagingen die voortvloeien uit de toegenomen concurrentie met de internationale platforms.
Thomas Rabe, CEO van RTL Group, zegt: “RTL Nederland is en blijft een belangrijke troef voor RTL Group – het is zeer winstgevend met een sterke zenderfamilie die uitstekende kijkcijfers en financiële resultaten scoorde in 2022. Onder leiding van CEO Sven Sauvé van RTL Nederland heeft Videoland gebouwd, een van de meest succesvolle Europese streamingdiensten. Samen met ons uitstekende lokale managementteam gaan we RTL Nederland verder laten groeien op tv, streaming en digitaal.
Ik wil alle collega’s van RTL en Talpa Network bedanken die met grote toewijding aan de voorgenomen fusie hebben gewerkt. We blijven ervan overtuigd dat marktconsolidatie nodig is om te kunnen concurreren met de wereldwijde technologieplatforms – en dat marktconsolidatie vroeg of laat zal plaatsvinden op de Europese tv-markten.”
Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland: “Ondanks het besluit van de autoriteiten blijven we ervan overtuigd dat we samen met Talpa Network nieuwe kansen hadden kunnen creëren in het Nederlandse medialandschap. We zijn echter een bedrijf met een sterke visie en investeringskracht. We kunnen onze kijkers, makers en zakelijke partners verzekeren van onze niet-aflatende inzet om voort te bouwen op de sterke positie van RTL als toonaangevend Nederlands mediabedrijf. Een positie die iedereen ten goede komt. RTL Nederland staat er goed voor, we hebben een uitstekend personeelsbestand en met de volledige steun van onze aandeelhouder zullen we onze positie in het tv-, digitale en streamingdomein verder uitbouwen.”
Pim Schmitz, CEO Talpa Network: “De fusie was in mijn ogen het allerbeste antwoord geweest op de uitdagingen waar de markt ons voor stelt. Dat zelfs het remedievoorstel met Mediahuis onvoldoende is om de zorgen van de ACM weg te nemen is teleurstellend.”
“We zijn de fusie vanuit kracht gestart en zullen nu de toekomst met onze creativiteit verder vorm gaan geven om de grote uitdagingen het hoofd te bieden. We kijken hier vol vertrouwen naar uit.” [RadioWereld.NL]