Het Mediamuseum van Beeld & Geluid is woensdag officieel geopend door Barbera Wolfensberger van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Na een verbouwing van ruim 2,5 jaar is het museum in Hilversum compleet vernieuwd en klaar om vanaf zaterdag 11 februari weer bezoekers te ontvangen, behalve op de maandag.
Ruim een half jaar nadat corona in Nederland begon besloot Beeld & Geluid om de deuren van het museum te sluiten. De plannen voor de renovatie waren er al, na de sluiting in oktober 2020 is vervolgens gestart met het volledig afbreken van de voormalige ‘Experience’ en gebouwd aan het nieuwe Mediamuseum. (kosten: 23 miljoen euro)
Sinds de opening van het vorige museum in 2006 is het medialandschap erg veranderd. Drie maanden na opening werd YouTube gelanceerd en in de jaren die volgden explodeerde het gebruik van social media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Eppo van Nispen tot Sevenaer voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum op het Mediapark in Hilversum dat laat zien hoe media werken en dat de bezoekers even optilt uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken.
Volgens het museum is het nu voor iedereen een “unieke, leerzame maar vooral inspirerende ontdekkingsreis door het medialandschap van toen, nu en de toekomst.” [RadioWereld.NL]