Ook in het nieuwe NMO Luisteronderzoek is Qmusic het populairst bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Over de eerste vier weken van 2023 scoorde het station gemiddeld 20,2% marktaandeel.
Afgelopen woensdag zijn de eerste resultaten van het nieuwe luisteronderzoek, waarbij elektronisch gemeten wordt middels een app in plaats van dat er een dagboek moet worden ingevuld, gepubliceerd.
Waar NPO Radio 2 bij 13+ aan de leiding gaat, is het Qmusic die de grootste is bij de doelgroep 20-49 jaar. Wekelijks stemmen er meer dan 2 miljoen luisteraars tussen de 20 en 49 jaar oud af op het radiostation, wat zorgt voor een gemiddeld marktaandeel van 20,2%. Toch zijn er wel de nodige verschillen per week te zien. Zo scoorde Q in week 2 ruim 21% marktaandeel, terwijl het station in de overige 3 weken net onder de 20% zit.
Radio 10 en NPO Radio 2
Radio 10 is met gemiddeld 15,8% marktaandeel over de eerste vier weken de nummer 2. Hier is goed te zien dat het station vooral in week 1 nog nagenoot van de Top 4000 die in december werd uitgezonden.
NPO Radio 2 staat op plek 3 met gemiddeld 15,1% marktaandeel over de eerste vier weken. Dit hoge marktaandeel komt met name door de eerste week van dit jaar. De week na de Top 2000 scoorde NPO Radio 2 namelijk nog bijna 18% marktaandeel.
Radio 538 en Sky Radio
Op plek 4 staat Radio 538 met een gemiddeld marktaandeel van 11,2%. Hier is te zien dat het station laag begon, maar langzaamaan weer omhoog kruipt. Wekelijks trekt 538 ruim 1,5 miljoen luisteraars in de doelgroep 20-49 jaar. Sky Radio sluit aan op 5 met gemiddeld 6,8% en een slordige 1,5 miljoen luisteraars per week
Tekst gaat verder onder de tabel
De rest
Radio Veronica had over de eerste vier weken van 2023 een gemiddeld marktaandeel van 4,5%. Hier valt vooral de eerste slechte week op. De laatste drie weken scoorde Veronica stabiel 5% marktaandeel.
NPO 3FM is goed voor gemiddeld 3,7% marktaandeel, waarbij vooral week 3 een uitschieter is. NPO Radio 1 is goed voor gemiddeld 3,1%, waardoor de zender flink beter scoort dan volgens het oude onderzoek. De nieuwszender staat nu boven 100% NL (gemiddeld 2,8% marktaandeel) en Slam (gemiddeld 2,3% marktaandeel).
Opvallend is ook dat Kink het flink minder goed doet. Waar het station in het oude onderzoek nog rond de 2% scoorde bij 20-49 jaar is dit nu vrijwel gehalveerd. [RadioWereld.NL]