Qmusic was ook in februari veruit het best beluisterde radiostation bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Joe noteert een recordaandeel, terwijl Radio Veronica haar opmars voortzet.

In februari zag Qmusic het marktaandeel stijgen naar 20,9%, het hoogste aandeel in een half jaar tijd. Ten opzichte van januari is dit een stijging van 2,6%-punt, maar ten opzichte van een jaar eerder een daling van een half procentpunt. Vooral dankzij de 90s Top 500 had het station een paar goede weken met hoge scores.
De ochtendshow met Mattie Valk en Marieke Elsinga was in februari goed voor 21,3% marktaandeel.
Radio 538 zakt terug
Radio 538 kende een minder goede februari maand met 12,7% marktaandeel, een daling van 1,8%-punt ten opzichte van januari en 1,4%-punt lager dan in februari 2024. Vooral een onverklaarbare flinke daling in week 7 zorgt dat het gemiddelde marktaandeel fors omlaag getrokken wordt.
De 538 Ochtendshow was in februari goed voor 14,4% marktaandeel.
NPO Radio 2 en Radio 10 dalen
NPO Radio 2 zakt na een sterke Top 2000 verder terug. In februari was het station goed voor 11,3% marktaandeel. Dit is een min van 1,6%-punt ten opzichte van januari en een verlies van 1,9%-punt ten opzichte van een jaar eerder.
De ochtendshow met Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte noteerde in februari een marktaandeel van 14,0%.
Ook Radio 10 daalt verder. Met 7,7% marktaandeel verliest het station deze meting 1,1%-punt. Ten opzichte van februari vorig jaar is de daling zelfs 4,2%-punt.
Vooral de ochtendshow met Lex Gaarthuis blijft een zorgenkindje met 5,6% marktaandeel.
Recordcijfers voor Joe
Joe was in februari goed voor 7,3% marktaandeel, een nieuw record voor het station. Ten opzichte van januari steeg het marktaandeel met 0,6%-punt, terwijl de stijging in een jaar tijd zelfs 2,3%-punt is.
In week 9 werd met de Singalong Top 500 zelfs de 8,5% aangetikt.
De ochtendshow met Coen Swijnenberg en Sander Lantinga is met 7,5% zelfs de vierde ochtendshow van Nederland bij 20-49 jaar.
Tekst gaat verder onder de tabel
Sky Radio en 3FM
Sky Radio bleef in februari steken op 6,5% marktaandeel. Dit is 0,1%-punt lager dan in januari en 0,2%-punt lager dan een jaar eerder.
Vooral de ochtend op Sky Radio blijft met 4,8% flink achter.
NPO 3FM zag het marktaandeel in februari met 4,5% gelijk blijven aan januari. In vergelijking tot februari 2024 is een stijging van 0,8%-punt te zien. De ochtendshow met Wijnand Speelman en Jamie Reuter behaalde 4,0% marktaandeel.
Radio Veronica klimt verder omhoog
Radio Veronica houdt de stijgende lijn vast. In februari kwam het marktaandeel uit op 4,1%. Dit is een plus van 0,3%-punt ten opzichte van een maand eerder, maar een stijging van maar liefst 2,3%-punt ten opzichte van vorig jaar.
Gerard Ekdom is in de ochtend goed voor een marktaandeel van 4,7%.
100% NL en Slam
100% NL was in februari goed voor 3,2% marktaandeel, wat vrijwel gelijk is aan januari, maar een stijging van 0,3%-punt ten opzichte van een jaar eerder.
De ochtendshow met Giorgio Hokstam en Ingrid Jansen noteerde in februari een marktaandeel van 3,4%.
Nieuw in de top 10 is Slam. Het station kende een uitstekende februarimaand met 2,8% marktaandeel, ondanks dat het station geen landelijk FM-kavel heeft. In januari scoorde het station 0,3%-punt lager, terwijl een jaar eerder het marktaandeel bleef steken op 1,9%. [RadioWereld.NL]