De 102.7 KIIS FM in Los Angeles heeft na drie jaar kwakkelen weer de stijgende lijn te pakken. De hitzender steeg in maart zelfs van de zevende naar de tweede plaats achter K-Earth 101. In New York City blijft Lite FM de best beluisterde zender, zo blijkt uit cijfers van Nielsen Audio.
Sinds corona het openbare leven in 2020 flink verstoorde, kampte KIIS FM, net als vele andere CHR-stations (Top 40) met kwakkelende luistercijfers. Hitstations staan er om bekend een hoog weekbereik te hebben, maar tegelijktijdig een relatief korte luistertijd. Doordat het openbaar leven grotendeels plat ging, veranderde ook het luistergedrag blijvend.
Maar sinds een paar maanden noteert KIIS FM weer flink stijgende luistercijfers. In de maartmeting won de hitzender zelfs 1,1%-punt en springt het station met 5,0% marktaandeel van de zevende naar de tweede plek. Dit is het hoogste marktaandeel in meer dan drie jaar tijd.
Het weekbereik blijft echter vrij stabiel op 1,7 miljoen luisteraars, dus vooral de luistertijd is flink gestegen.
Onder leiding van programmaleider Beata Murphy en music director Sisanie Villaclara (Reategui) is er de afgelopen maanden flink gesleuteld aan KIIS FM en de playlist. Nog steeds is het een typisch Top 40-station, waarbij een handvol platen (de populairste) elke 70 minuten voorbij komt, maar vooral de classics zijn onderhanden genomen, waarbij inmiddels ook weer dagelijks de nodige 90’s en 00’s voorbij komen. Het aangepaste muziekbeleid lijkt dus aan te slaan. Ook het terugzetten van KIIS-veteraan JoJo Wright van de avond naar de middag heeft een positief effect.
K-Earth aan kop
Aan kop in Los Angeles gaat K-Earth 101 (KRTH). De classic hitszender won 0,4%-punt en noteert nu 5,8% marktaandeel. Het is voor het eerst sinds november dat K-Earth weer op 1 staat. Tevens scoort de zender het hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd. Ook heeft K-Earth met 2,2 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.
De popzender 104.3 My FM (KBIG) staat met 4,5% op plek drie, op de voet gevolgd door de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) met 4,4%. De Talkzender KFI AM640 en de Spaanstalige softpopzender K-Love 107.5 (KLVE) completeren de top vijf met 4,1%.
De popzender KOST 103.5 had een slechte maand. Waar het station in februari nog eerste was met 5,5% marktaandeel, is het station nu naar de zevende plaats getuimeld met een marktaandeel van 4,1%.
Bij de doelgroepen blijft K-Earth de grootste bij 25-54 jaar, terwijl KIIS voor de derde meting op een rij op 1 staat bij 18-34 jaar. Daarnaast heeft KIIS nu ook de koppositie heroverd bij 18-49 jaar.
New York City
In New York City blijft 106.7 Lite FM (WLTW) de populairste zender. De popzender won zelfs 0,6%-punt en noteert met 7,6% het hoogste kerstmuziekvrije marktaandeel in meer dan een jaar tijd. Wel verloor Lite bijna 7% van haar luisteraars, maar met 3,47 miljoen heeft het station nog steeds het hoogste weekbereik in de Big Apple.
Achter Lite staan de classic rockzender Q104.3 (WAXQ) en de classic hitszender 101.1 (W)CBS FM op een gedeelde tweede plaats met 6,1% marktaandeel. Voor Q is het voor de derde maand op een rij een nieuw record, terwijl CBS juist terrein verloor.
Het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ) staat nu vierde met 5,3%, gevolgd door de urban popzender WBLS 107.5 met 5,2%.
Een flinke stijging was er ook voor de nieuwszender WINS. Het station scoort met 5,0% (+0,4%-punt) het hoogste marktaandeel sinds april 2020 en staat te trappelen om de top vijf weer binnen te dringen.
Kijkend naar de doelgroepen, dan blijft Lite het populairst bij 18-49 en 25-54 jaar, terwijl Mega en de popzender New 102.7 (WNEW) aan kop gaan bij 18-34 jaar.
Detroit
Elke maand blikt RadioWereld.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer is dit Detroit, de grootste stad langs de grens met Canada en radiomarkt nummer 13. De regio Detroit telt bijna 4 miljoen inwoners en is bekend van Motown en de auto-industrie.
In Detroit heeft de hitzender Channel 955 (WKQI) op spectaculaire wijze de koppositie heroverd. Het marktaandeel steeg met maar liefst 1%-punt naar 8,3%. Sinds de kerst is het marktaandeel bijna verdubbeld. De laatste keer dat Channel 955 aan kop ging was in februari 2020, net voordat corona Amerika bereikte.
Grappig is dat Channel 955 de luisteraars in de uuropener bedankt voor de nummer 1 positie (audio hieronder). Iets wat eigenlijk al jaren niet meer gebruikelijk is in de VS.
Classic rock 94.7 WCSX is momenteel tweede met 6,5%, gevolgd door de sportzender 97.1 The Ticket (WXYT) met 6,2%.
De popzender 100.3 WNIC staat nu vierde met 6,1%, terwijl de countryzender 99.5 WYCD op vijf staat met 5,8%. [RadioWereld.NL]