Qmusic is nog altijd de populairste radiozender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit cijfers van het NMO Luisteronderzoek over de eerste 18 weken van 2023.

Net als bij de reguliere 13+-cijfers, die elke week gepubliceerd worden, zijn ook bij de cijfers over de doelgroep 20-49 jaar flinke schommelingen te zien. Vooral acties op eigen zender of bij de concurrentie hebben flinke invloed, zowel positief als negatief, op het marktaandeel.
Q blijft marktleider
Qmusic staat nog steeds hoog en droog bovenaan bij de doelgroep 20-49 jaar, al toont de radiozender wel al drie weken op een rij een daling. In week 18 scoorde het station 19,44% marktaandeel en dat terwijl Qmusic die week de Top 500 van de 80s uitzond. In absolute aantallen trekt Qmusic ruim 2,07 miljoen luisteraars per week van 20 tot 49 jaar.
De beste week van het jaar tot nu toe had Qmusic in week 11, toen het de Top 500 van de 90s uitzond en 24,43% werd aangetikt. Het laagste marktaandeel noteerde Q in week 7 (18,83%), toen het station flinke concurrentie had van acties van NPO Radio 2 en 3FM.
Radio 2 en 10
NPO Radio 2 zond in week 11 namelijk de Top 80s uit, wat zorgde voor een marktaandeel van 16,26%. Alleen week 1 scoorde het station dankzij de naweeën van de Top 2000 hoger. Week 8 en 9 waren de minste weken van Radio 2 (12,12%), terwijl in week 18 een marktaandeel van 15,48% werd behaald.
Radio 10 laat een flinke piek zien in week 9 van 19,03%. Toen begon het station met de 80s maand. Opvallend genoeg was ook hier week 11 de minst beluisterde maand met maar 12,90% marktaandeel. Daarna schoot het marktaandeel weer omhoog door de 80s Top 1500, om vervolgens weer geleidelijk te dalen. In week 18 noteerde Radio 10 13,70% marktaandeel bij de doelgroep 20-49 jaar.
Tekst gaat verder onder de grafiek
538 en Sky
Voor Radio 538 was week 4 de beste week van dit jaar met 12,29% marktaandeel. Toen zat het station vol in de actie Hierrr met je rekening. Week 11 was met 8,13% de minst beluisterde week voor 538. De laatste maanden zit het marktaandeel weer in de lift, waardoor in week 18 12,27% werd behaald. De afgelopen twee weken stond het station in teken van Koningsdag en de 10s Top 538. Qua absolute aantallen is 538 met 1,65 miljoen luisteraars de nummer 2 bij deze doelgroep.
Bij Sky Radio waren week 14 en 15 de beste weken van dit jaar, toen het station naar 8,40% marktaandeel steeg. Opvallend is dat het station daarna hard naar beneden ging, ondanks dat in week 16 de laatste week van de Sky Radio Top 1000 te horen was. Het station lijkt momenteel flink last te hebben van een veranderend luistergedrag door de voorjaarsvakantie. In week 18 was Sky goed voor 5,38% marktaandeel, wat tevens het laagste aandeel is.
Veronica en 3FM
Radio Veronica scoorde in week 17 het hoogste marktaandeel van dit jaar (6,54%), terwijl week 15 juist de minste week was met 4,03%. In week 18 was Veronica goed voor 5,05% marktaandeel.
Voor 3FM was week 7 de beste week van dit jaar. De Zeroes Top 1003 zorgde toen voor een stijging naar 4,81%. Week 18 was tot nu toe het dieptepunt voor 3FM met 2,55% marktaandeel.
100% NL en Slam
Week 17 was voor 100% NL de beste week met 3,38%. Toen zond het station de ontknoping uit van de Vorstelijke 500. De minst beluisterde week was week 11 (2,09%), terwijl in week 18 3,21% werd behaald.
Slam deed de beste zaken in week 15 (3,03%), terwijl week 8 een dieptepunt was met 2,08%. In week 18 wist Slam 2,80% marktaandeel te scoren. [RadioWereld.NL]