NMO Luisteronderzoek week 40-2023: Qmusic is marktleider

Qmusic was in week 40 de best beluisterde radiozender van Nederland met 13,7%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 13,3%, gevolgd door Sky Radio op de derde plaats met 9,5%.

Foto: Pixabay

Qmusic ziet het marktaandeel in week 40 gelijk blijven, terwijl het weekbereik verder richting de 4 miljoen luisteraars kruipt. Sky Radio wint 0,7%-punt marktaandeel en is hierdoor zusterstation Radio 10 voorbij. Nadat het marktaandeel in week 39 stabiel was, heeft de daling zich in week 40 weer voortgezet.

De daling van 10 lijkt vooral te komen door nieuwe concurrent Joe, die opnieuw een flinke stap omhoog maakt. Joe is qua marktaandeel nu ook 100% NL voorbij. Slam wint weer een deel van het in week 39 verloren weekbereik terug.

MediaCell+
De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals voorheen bij de dagboekmethode nog gebeurde.

Het wekelijks bereik wordt alleen gemeten als iemand minstens 5 minuten aaneengesloten heeft geluisterd. In het NMO Luisteronderzoek participeren momenteel 95 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag. [RadioWereld.NL]

Luistercijfers in week 40