Lite FM New York schiet door kerstmuziek naar 11% marktaandeel

Dat het draaien van uitsluitend kerstmuziek zeer lucratief kan zijn, bewijst Lite FM in New York City opnieuw. Het radiostation won in een maand tijd bijna 3%-punt marktaandeel. Ook elders in de Verenigd Staten schoten de stations met kerstmuziek omhoog.

Dit blijkt uit de decembercijfers van Nielsen Audio. Deze cijfers bevatten eigenlijk de periode van 9 november tot en met 6 december. Amerika kent namelijk 13 metingen per jaar. De laatste meting van het jaar is de zogenaamde ‘Holiday’ periode.

106.7 Lite FM (WLTW) in New York City schakelde op 17 november over op non-stop kerstmuziek. Het marktaandeel schoot hierdoor met 2,8%-punt omhoog naar 11,3% marktaandeel. Dit is volgens luistercijfersexpert Chris Huff het hoogste decembermarktaandeel sinds 2021. Het aantal wekelijkse luisteraars van Lite groeide met 11,2% naar 4,1 miljoen.

Wat vooral opvalt is dat op Lite vooral oude kerstmuziek wordt gedraaid. Waar bijvoorbeeld Sky Radio in Nederland een frisse mix brengt tussen oud en recent, vertrouwt Lite vooral op de klassiekers uit de jaren ’50, ’60 en ’70. Zo waren dit jaar nieuw op de playlist ‘Santa Claus is Coming to Town’ van Fred Astaire (1970) en Ray Conniff (1959), alsmede ‘Frosty the Snowman’ van Nat King Cole uit 1950. Het station promoot zichzelf dan ook met ‘De kerstmuziek waar je mee opgroeide’.

Plek twee is voor de classic rockzender Q104.3 (WAXQ) met 6,7% marktaandeel (+0,3%-punt), terwijl de hitzender Z100 (WHTZ) en de classic hitszender (W)CBS FM 101.1 gedeeld derde staan met 4,9%. De top vijf wordt gecompleteerd door de dancezender 103.5 (W)KTU met 4,7%, een stijging van een vol procentpunt.

Door de kerstmuziek gaat Lite nu aan kop bij de doelgroepen 18-34, 18-49 en 25-54 jarigen.

Los Angeles
In Los Angeles verdubbelde KOST 103.5 het marktaandeel bijna. Door kerstmuziek schoot het station omhoog van 5,3 naar 10,1%. Daarmee blijft het station wel flink achter bij een jaar geleden, toen in december 12,1% werd aangetikt.

KOST schakelde dit jaar op 10 november over op non-stop kerstmuziek. Het weekbereik groeide hierdoor met ruim 25% naar 2,7 miljoen luisteraars.

De talkzender KFI AM640 en de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) staan nu gedeeld tweede met 5,1% marktaandeel. De popzender 104.3 My FM (KBIG) en de hitzender 102.7 KIIS staan gedeeld vierde met 4,7%.

KOST leidt nu ook bij alle belangrijke doelgroepen.

Van kust naar kust
Ook elders in de VS kwam de kerstgekte op de radio op gang. In Chicago schoot 93.9 Lite FM (WLIT) omhoog van 7,3 naar 12,35, wat goed is voor de eerste plek. In San Francisco pakte 96.5 KOIT dankzij een winst van 2,7%-punt de winst met 10,1% marktaandeel.

In Dallas zag Star 102.1 (KDGE) dankzij kerstmuziek het marktaandeel meer dan verdubbelen naar 8,6%, terwijl in Houston Sunny 99.1 (KODA) met 12,0% marktaandeel naar de nummer één positie schoot. In Phoenix noteerde 99.9 KE(S)Z zelfs 15,2% marktaandeel. [RadioWereld.NL]