De opmars van Z100 in New York City gaat door. De hitzender is inmiddels opgeklommen tot de tweede plaats bij de luistercijfers, achter Lite FM. In Los Angeles blijft K-Earth 101 de grootste, zo blijkt uit de augustuscijfers van Nielsen Audio.
Al enige maanden zitten de luistercijfers van Z100 (WHTZ) weer in de lift. In augustus zag het station het marktaandeel met 0,6%-punt stijgen naar 6,5%. Z100 klimt hiermee een positie omhoog en evenaart zijn record, sinds de invoering van de elektronische luistercijfersmeting, uit juni 2012. Daarnaast blijft Z100 de grootste bij de doelgroepen 18-49 en 25-54 jarigen.
De populairste zender van de Big Apple blijft 106.7 Lite FM (WLTW). De popzender herstelde zich van de dip in juli en noteert nu weer 8,0% marktaandeel, een stijging van 0,7%-punt. Het weekbereik daalde met 1,1% naar 3,42 miljoen luisteraars. Tevens blijft Lite de grootste bij de doelgroep 18-34 jaar.
Q104.3 (WAXQ) zag het marktaandeel met 0,6%-punt dalen naar 5,9%. De Classic rockzender verliest hierdoor een positie en staat nu derde. (W)CBS FM 101.1 blijft vierde. Wel won de classic hitszender 0,2%-punt, waardoor het marktaandeel op 5,4% uitkomt. De urban popzender 107.5 WBLS completeert de top vijf met 5,0%.
WCBS Newsradio 880 evenaarde in de laatste volle meting voordat de stekker eruit ging, het luistercijferdieptepunt uit mei en juni: 1,5% en bijna 590.000 luisteraars per week. Ter vergelijking: Grote zus 1010 WINS was in augustus goed voor 4,3% marktaandeel en ruim 1,5 miljoen luisteraars per week.
Los Angeles
Nadat K-Earth 101 (KRTH) in juli de hoogste luistercijfers ooit noteerde, zakt de classic hitszender weer wat terug. Maar met 6,8% marktaandeel is het station nog altijd veruit de populairste zender van Los Angeles.
KOST 103.5 volgt met 5,4%. Wel is de popzender met ruim 2 miljoen luisteraars per week bereikleider in de stad. K-Love 107.5 (KLVE) v 1,1%-punt en is nu goed voor 5,2%, het hoogste marktaandeel in ruim een jaar tijd. De Spaanstalige softpopzender springt hierdoor van de zesde naar de derde plaats.
De hitzender 102.7 KIIS FM en de popzender 104.3 My FM (KBIG) staan gedeeld vierde met 4,9%, waarbij KIIS wat verloor en My juist wat won.
Kijkend naar de doelgroepen dan staat K-Earth bovenaan bij 18-34 en 18-49 jaar, terwijl KIIS aan kop gaat bij 25-54 jaar.
Seattle-Tacoma
Elke maand blikt RadioWereld.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer Seattle-Tacoma, radiomarkt 12. De stadsregio Seattle, waar zowel de havenstad Seattle als de havenstad Tacoma toe behoren, telt ruim 4 miljoen inwoners.
Ten opzichte van een jaar geleden is er veel veranderd in de rangen en standen. Zo is de publieke nieuws- en talkzender 94.9 KUOW met een flinke opmars bezig en met 8,6% marktaandeel zelfs marktleider. De classic rockzender 102.5 KZOK sluit aan op plek twee met 7,1%, terwijl Rock 99.9 KISW daalt naar 5,9%. De commerciële nieuws- en talkzender 97.3 KIRO FM staat nu vierde met 5,3%.
De softpopzender 94.1 The Sound (KSWD) stijgt in zijn laatste volle maand naar 4,3%, wat goed is voor plek vijf. The Sound was zeven jaar geleden een van de eerste stations die inspeelde op de wederopstanding van het softpopformat op de radio.
Vorige week werd The Sound plotseling vervangen door de nieuwe popzender (Hot AC) Emma 94.1. Audacy reageert met de formatswijziging op het verdwijnen van de popzender Star 101.5.
Star 101.5 ging begin april over op country als 101.5 Hank FM (KPLZ) om toenmalige marktleider 100.7 The Wolf aan te vallen. Daarnaast keerde ook 98.9 The Bull (KPNW) terugkeerde.
Het gevolg is dat The Wolf in een jaar tijd daalde van 7,7% naar 4,2%, wat goed is voor een gedeelde zesde plaats. Concurrent Hank noteert nu 2,7% marktaandeel en The Bull 2,2%. [RadioWereld.NL]