OMS mag weer bestedingsaandeelkorting verlenen bij verkoop radiospots

One Media Sales (OMS) mag vanaf 1 januari 2024 bestedingsaandeelkorting verlenen bij de verkoop van radioadvertentieruimte. Autoriteit Consument & Markt (ACM) verlengt de bindende toezegging, die sinds januari 2020 van kracht is, niet meer.

Foto: Pixabay

OMS, eigendom van Talpa en Mediahuis, is de grootste speler bij de verkoop van zendtijd voor advertenties op de radio. Tot voor kort verkocht OMS alle zendtijd voor reclamespots voor zeven van de negen landelijke commerciële stations op FM: Radio 518, Radio 10, Sky Radio, Radio Veronica, 100% NL, Slam en Sublime.

Vergrootglas
Het bedrijf lag lange tijd onder een vergrootglas, omdat het een kortingssysteem hanteerde waarmee OMS adverteerders en mediabureaus stimuleerde om meer van hun jaarlijkse advertentiebudget bij OMS te besteden en minder bij andere radiozenders, de zogenaamde bestedingsaandeelkorting.

Het kwam erop neer dat als een adverteerder of mediabureau een groter deel van zijn advertentie(jaar)budget besteedde bij radiozenders die bij OMS was aangesloten, de korting hoger werd. Als er een groter deel van het advertentiebudget bij concurrenten werd besteed, was de korting lager.

Door deze korting dreigden andere radiozenders onvoldoende advertentie-inkomsten te krijgen om goed te kunnen functioneren. En dus volgden er klachten van onder meer Qmusic, die niet aangesloten is bij OMS.

Korting geschrapt
Eind 2019 zegde OMS, na een uitgebreid onderzoek, toe te stoppen met het verlenen van deze bestedingsaandeelkorting. ACM legde dit vast als bindende toezegging tot tenminste 1 januari 2022. Deze datum was gekozen omdat op 31 augustus 2022 de vergunningen van de FM-kavels zouden aflopen.

Omdat de toenmalige Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat besloot om de FM-vergunningen werden verlengd, besloot ACM de bindende toezegging met twee jaar te verlengen tot 1 januari 2024.

Gewijzigd radiolandschap door veiling
Door de veiling van afgelopen zomer zijn de verhoudingen in het radiolandschap gewijzigd. Zo zijn Slam en Sublime niet meer landelijk op FM te ontvangen en zijn er twee nieuwkomers Joe (zusterstation van Qmusic) en Radio4All, die niet bij OMS aangesloten zijn. Hierdoor vertegenwoordigd OMS nog maar vijf van de negen landelijke commerciële stations op FM.

Hoewel OMS nog altijd een sterke speler is, ziet de ACM ook dat OMS meer concurrentiedruk van andere marktpartijen ervaart”, zo schrijft de toezichthouder. “Op basis van het marktonderzoek concludeert de ACM dat de marktomstandigheden zodanig zijn gewijzigd, dat de toezegging van OMS niet meer verlengd hoeft te worden. Wel blijft de ACM de markt voor radio-advertenties in de gaten houden.” [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten