Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Joris van der Pol: “Inmenging overheid heeft grote impact op bedrijfsvoering radio”

De inmenging van de overheid heeft grote impact op de bedrijfsvoering van radio in Nederland. Dit stelt Joris van der Pol, directeur Talpa’s radioreclameverkoopmaatschappij One Media Sales (OMS), in de podcast Zigt op Media. Hij doelt hiermee op de verplichting om te investeren in nieuwe technologieën, terwijl het onzeker is of je over een paar jaar nog kunt uitzenden.

Foto: video still Youtube

Volgens Van der Pol is het een gekke situatie in Nederland. “Ik ken weinig markten waarin partijen die daarin actief zijn verplicht moeten investeren in nieuwe technologieën zoals DAB+ en vervolgens ook nog eens in een discussie komen met de overheid over het model waar ze op dit moment nog op leunen. Dat vermengt op een hele rare manier in onze markt.

Omringende landen
Daarmee doelt Van der Pol op de forse bedragen die in Nederland betaald moeten worden voor het gebruik van FM-frequenties, iets wat in omringende landen niet gebruikelijk is. In België is er wel een verplichting om te investeren in DAB+, maar worden FM-frequenties verdeeld middels een beauty contest. In Duitsland heeft ook niet diep in de buidel getast te worden voor FM en geldt geen verplichting voor DAB+, al springen steeds meer stations aan boord. In het Verenigd Koninkrijk worden FM-vergunningen steeds verlengd in ruil voor uitzenden op DAB.

De inmenging van de overheid is best wel groot en heeft een grote impact op onze bedrijfsvoering”, aldus Van der Pol in Zigt op Media.

Zwaard van Damocles
Volgens de directeur van OMS was radio voor de grote frequentieverdeling in 2003 extreem lucratief. “2003 Was echt een keerpunt daarin, want je ziet dat de bedragen die betaald worden voor FM-licenties extreem hoog zijn geworden. Daar zijn we zelf bij geweest, want daar hebben we ja tegen gezegd. Maar wel hangt elke x-aantal jaar het zwaard van Damocles boven je bedrijf.

Voor elk bedrijf is het belangrijk om continuïteit na te streven en dat geldt zeker voor radio. “Als FM je belangrijkste model is omdat 60-65% van de beluistering daar vandaan komt en je weet niet of je over een aantal jaar dat nog hebt of tegen welke prijs, dat is destructief voor je businessmodel en dus ook voor je investeringen.

Dit in combinatie met het verplicht investeren in alternatieve distributiemethoden waar meer partijen op kunnen uitzenden maakt het volgens Van der Pol ‘een ingewikkeld dossier’.

Investeren in distributietechnieken
Het positieve is dat FM steeds minder belangrijk wordt. “IP wordt steeds groter, maar ook DAB+. Het is denk ik niet voor niets dat zowel bestaande partijen als ook nieuwe partijen hebben meegeboden bij de veiling van DAB-frequenties.

Door alle nieuwe distributietechnieken is het aanbod aan radiostations flink gegroeid. “Wat ik niet snap is dat je zo’n markt niet in staat stelt om meer te investeren in distributietechnieken en vooral zorgen dat het aanbod gaat toenemen.

FM uit?
Wanneer de FM uit gaat in Nederland durft Van der Pol nog niet te voorspellen. Momenteel is Noorwegen het enige land waarin FM is uitgezet. “De verwachting was dat de radiobeluistering hard naar beneden zou gaan, maar het tegenovergestelde was waar. Ik verwacht hier de komende jaren nog niet. Een gemiddeld huishouden heeft 6 of 7 radiotoestellen in huis, die je allemaal moet vervangen.

Wel zorgt de verplichting van autofabrikanten om nieuwe auto’s sinds 2021 standaard met DAB+ te leveren voor een positief effect. “Voorheen vroeg een autobedrijf honderden euro’s voor zo’n chip. Je ziet dat de penetratie van DAB in Nederland extreem hard gaat, veel harder dan welk ander land ter wereld dan ook. Je ziet dat het wel snel gaat nu, maar FM is nog wel cruciaal voor een radiozender.” [RadioWereld.NL]