NMO Luisteronderzoek week 1-2024: NPO Radio 2 is marktleider

NPO Radio 2 was in week 1 de best beluisterde radiozender van Nederland met 16,8%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,0%, gevolgd door Radio 10 op de derde plaats met 9,7%.

Foto: Pixabay

Zoals verwacht is het marktaandeel van NPO Radio 2 meer dan gehalveerd door het beëindigen van de Top 2000. Toch is er nog een flink aantal luisteraars bij de zender blijven plakken gezien het hoge weekbereik. Normaal ligt dit bij Radio 2 net onder de 3 miljoen, maar in week 1 bereikte het station nog altijd 4,3 miljoen luisteraars.

Doordat veel luisteraars weer terugkeren naar hun oude zender, is bij vrijwel alle overige stations een stijging van het marktaandeel en weekbereik te zien.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 90 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]

Luistercijfers in week 1