Live radio heeft het grootste aandeel in de totale luistertijd

Meer dan zeven op de tien Nederlanders worden dagelijks via audio bereikt. Dat komt neer op bijna 11 miljoen personen. Live radio heeft met 66% het grootste aandeel in de totale luistertijd, op enige afstand gevolgd door (online) muziekdiensten met een aandeel van 24%.

Foto: Pixabay

De aandelen van luisteren via YouTube (3,5%) en luisteren naar podcast (3%) zijn relatief klein te noemen. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK en gepubliceerd door de NMO AudioMonitor.

Via ‘NMO Luisteren’ heeft de markt de beschikking over de luistercijfers van de Nederlandse radiozenders. Aanvullend hierop is er behoefte om het audiolandschap in zijn volle breedte in kaart te brengen. Dat gebeurt aan de hand van de AudioMonitor. Voor deze vierde editie van de NMO AudioMonitor zijn 5.679 respondenten van 13 jaar en ouder in maart ondervraagd over hun luistergedrag, via een vragenlijst en een e-diary.

Verschillen
Wel zijn er bij het live radio luisteren flinke verschillen te zijn bij de verschillende leeftijdsgroepen. Zo ligt het aandeel luisteren naar live radio bij 50+ met 82% het hoogst. Bij de doelgroep 35-49 jaar blijkt dit op 64% te liggen, terwijl bij de doelgroep 13-34 jaar nog slechts 44% van de luistertijd besteed wordt aan live radio. Mannen luisteren met 68% iets meer live radio dan vrouwen (63%).

61% Van de respondenten geeft aan de beschikking te hebben over een auto radio en 60% geeft aan deze ook te gebruiken. Maar ook klassieke radiotoestellen/tuners, draagbare radio’s en wekkerradio’s worden nog veelvuldig gebruikt. Dit verklaart ook gelijk dat radiostations nog altijd ‘broadcasting’ (FM/DAB+) als belangrijke distributiemethode zien en bij de veiling van de FM-frequenties diep in de buidel tastten. De smartphone wordt door 35% gebruikt om live radio te luisteren. De tv is goed voor 21%. Gemiddeld worden er 2,3 apparaten gebruikt om radio te luisteren.

Stijging van muziekdiensten en podcasts
Muziekdiensten zijn sterk gegroeid en noteren een gemiddeld dagbereik van 25%. Die groei lijkt vooral ten koste te gaan van het luisteren naar eigen muziek zoals Cd’s en MP3’s. Van alle respondenten geeft 56% aan weleens gebruik te maken van Spotify, waarmee deze muziekdienst de grootste van Nederland is. Van de Spotify-gebruikers geeft 68% aan de betaalde versie te gebruiken; in de betaalde versie zijn geen advertentiemogelijkheden.

Uitgesteld luisteren naar (delen van) radioprogramma’s en naar podcasts heeft een gemiddeld dagbereik van 5% en is daarmee ten opzichte van de vorige meting in 2019 meer dan verdubbeld. Luisteren via YouTube is daarentegen gedaald van 9% naar gemiddeld 5% per dag.

Podcasts bereiken dagelijks gemiddeld meer dan 712.000 luisteraars. 46% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder geeft aan weleens naar podcasts te luisteren en 19% doet dat (bijna) dagelijks of minimaal een keer per week. Degenen die weleens podcasts beluisteren, besteden hier gemiddeld drie uur per week aan.

Nieuw: luistermotieven per audiodomein
Nieuw in het onderzoek is het onderdeel waarin de luistermotieven worden vastgesteld. Er zijn veel verschillende redenen om te luisteren en voor elk audiodomein geldt een andere motivatie om er gebruik van te maken. Voor live radio luisteren gelden vooral sociale en praktische motieven: als achtergrond tijdens werk, voor de gezelligheid en ontspanning en om te weten wat er nu speelt in de wereld om je heen. Bij muziekdiensten is entertainment het belangrijkste motief: ontspanning, gezelligheid en nieuwe muziek ontdekken. Voor het luisteren naar podcasts zijn de belangrijkste drijfveren: informatie vergaren, kennis opdoen en leren. [RadioWereld.NL]