NMO Luisteronderzoek week 49-2024: Radio 10 is marktleider

Radio 10 was in week 49 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 13,4%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 12,5%, gevolgd door Qmusic op de derde plaats met 11,1%.

Foto: Pixabay

Ook deze meting zorgen lijstjes en kerstmuziek voor flink wat veranderingen. Zo pakt Radio 10 dankzij de Top 4000 de koppositie. Het station won een half miljoen luisteraars en zag ook de gemiddelde luistertijd flink stijgen.

NPO Radio 2 wint dankzij de Top 2000 Stemweek, terwijl Qmusic het effect van de Q-top 1500 weer compleet ziet verdwijnen.

Flinke winst is er ook voor Sky Radio dankzij de non-stop kerstmuziek. Daarnaast heeft Sky met ruim 4,4 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.

Grote verliezers deze meting zijn naast Qmusic, NPO Radio 5, Joe en Radio Veronica. Bij Radio Veronica gaat er na beëindiging van de Top 1000 Allertijden zelfs twee procentpunt vanaf.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]