NMO Luisteronderzoek week 50-2024: Radio 10 is marktleider

Radio 10 was in week 50 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 14,8%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 11,6%, gevolgd door Qmusic op de derde plaats met 10,0%.

Foto: Pixabay

Kerstmuziek en lijstjes zorgden er ook afgelopen week voor dat de rangen en standen flink door elkaar geschud zijn. Zo verstevigt Radio 10 zijn koppositie en wint zelfs nog 1,4%-punt. Sky Radio schiet door de kerstmuziek omhoog en wint bijna 2%-punt. Daarnaast had Sky met ruim 5,2 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.

Veel andere radiostations verloren dan ook marktaandeel. Zo is het effect van de Top 2000 Stemweek bij NPO Radio 2 weer verdwenen. Ook Qmusic en Radio 538 leveren flink in. De daling bij deze twee wordt voornamelijk veroorzaakt door de kortere luistertijd, want zowel Q als 538 zagen het weekbereik stijgen.

Buiten Radio 10 en Sky zag ook NPO Radio 5 het marktaandeel stijgen dankzij een langere gemiddelde luistertijd.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]