Luistercijfers België: de ochtendshows

Douchen, ontbijten en de krant lezen. Het behoort tot het standaardritueel van vele Nederlanders in de ochtend. Op weg naar het werk wordt er veel naar de radio geluisterd. Het is bekent dat Edwin evers op Radio 538 koning van de ochtend is. En dat het 8 uur nieuws op Radio 1 en Giel Beelen op 3FM ook erg populair zijn. Maar hoe is dat bij onze zuiderburen? Radio.NL dook in de Belgische luistercijfers.

In februari van dit jaar verschenen op Radio.NL al de algemene luistercijfers van België. Hieruit bleek al dat Radio 2 in Vlaanderen marktleider is, Q-music op plek twee staat en Studio Brussel. Laatstgenoemde zette zelfs een nieuw persoonlijk record. In Wallonië gaat Bel RTL onverminderd aan kop, gevolgd door Contact en VivaCité.

Dat België grofweg opgedeeld is in twee regio’s (Vlaanderen en Wallonië, ofwel Nederlandstalig en Franstalig) is ook goed te zien in het luistergedrag. Allereerst is er bij de Walen een enorme honger naar nieuws in de ochtend. Dit zorgt voor een enorme piek bij de informatieve zenders in de ochtenduren, waarna het marktaandeel gestaag afneemt. Bij de muziekzenders is deze piek veel minder. Deze worden gelijkmatiger over de dag beluisterd.

Vlaanderen kent de ochtendpiek nauwelijks. Net als in Nederland worden de zenders continu beluisterd. Veel mensen zetten de radio ’s ochtends op een bepaalde zender en luisteren daar vervolgens de hele dag naar. Vandaar dat een goede ochtendshow essentieel is voor de prestaties van een station over de gehele dag. Pas na 18 uur stort het bereik in als de televisie aan gaat.

Kijkend naar de uren tussen 6 en 9 uur dan gaat Radio 2 aan kop in Vlaanderen met 29,9% marktaandeel. Vanaf 6 uur ontkoppelt Radio 2 zijn programma namelijk in vijf verschillende edities voor ochtendpost. Q-music volgt met Sven Ornelis en Kürt Rogiers (foto) op de tweede plaats met 15,9%. De Ochtend op Radio 1 is een goede derde met 12,6%, gevolgd door Tomas de Soete op Studio Brussel (11,7%) en peter van de Veire op MNM (9,0%).

In Wallonië staat Bel RTL tijdens de vroege ochtenduren op de bovenste tree met 22,9%. Tussen 7 en 8.30 uur zendt het station namelijk non-stop nieuws uit in Bel RTL Matin. Ook de regionale ontkoppeling van VivaCité doet het goed. Het regionale netwerk van de RTBF staat op plaats twee met 14,4%. Op drie staat het eerste muziekstation. Radio Contact scoort met Maria del Rio en Pascal Degrez 14,2% marktaandeel. La Première staat met non-stop nieuws in Matin Première op plek vier (12,8%), gevolgd door Nostalgie met Philippe Cantamessa en Bruno Fernandez (8,1%).

Overigens zien de rangen en standen er heel anders uit als naar de doelgroepen gekeken wordt. In Vlaanderen gaat in de doelgroep 18 tot 34 jaar Q-music aan kop (29,9%), gevolgd door Studio Brussel (25,3%) en MNM (14,0%). In de doelgroep 30 tot 64 jaar staat Radio 2 op de hoogste tree (27,0%), gevolgd door Q-music (16,5%) en Radio 1 (13,4%). Overigens is Radio 2 uitermate populair bij de 55%, waar het ’s ochtends bijna 60% marktaandeel scoort.

In Wallonië is Contact het populairst bij de doelgroep 18 tot 34 jaar (23,1%), gevolgd door Bel RTL (15,6%) en NRJ met Olivier Duroy en Isa Matt (10,0%). In de groep 30 tot 64 jaar gaat Bel RTL aan kop (23,1%), gevolgd door Contact (15,4%) en VivaCité (14,2%). [RS/Radio.NL]