One Media Sales (OMS), de radioreclameverkoopmaatschappij van Talpa en Mediahuis, gaat reclames vanaf 2025 primair verkopen op de doelgroep 20-59 jaar. Daarmee stapt het bedrijf na jaren af van de doelgroep 20-49 jaar, waar reclamebureaus nog primair op inkopen.
OMS verkoopt reclamezendtijd voor Radio 538, Radio 10, Sky Radio, Radio Veronica, 100% NL, Slam, Sublime en de diverse themakanalen.
Stijging gemiddelde leeftijd
De afgelopen jaren is de gemiddelde leeftijd van de radioluisteraar gestaag gestegen. Zo lag de gemiddelde leeftijd in 2023 al op 53,2 jaar. Daarnaast valt al meer dan de helft van alle radioluisteraars inmiddels al buiten de doelgroep 20-49 jaar.
Reclames worden verkocht op basis van luisterdichtheid, in de reclamewereld ook wel aangeduid als Gross Rating Point (GRP). Dit is het percentage van een bepaalde doelgroep dat naar een radiozender/-programma heeft geluisterd. GRP’s worden als rekeneenheid onder meer gebruikt voor reclames op de radio, om aanbieders en kanalen te kunnen vergelijken en campagnes te kunnen analyseren.
Volume vergroot
Door de doelgroep met 10 jaar op te rekken wordt het volume van de doelgroep waarop reclames worden verkocht vergroot. Want waar de totaal aantal radioluisteraars in de doelgroep 20-49 jaar net onder de 6 miljoen ligt, ligt deze bij 20-59 jaar op bijna 8,5 miljoen.
Grote vraag is hoe reclamebureaus en adverteerders gaan reageren op deze gewijzigde strategie en of ze meegaan in het ‘omdenken’. DPG Media, eigenaar van Qmusic en Joe, blijft vooralsnog primair reclame verkopen op 20-49 jaar. De Ster, dat de reclameverkoop voor de landelijke en regionale publieke omroepen verzorgt, gaat echter nog een stap breder en gaat op 20-64 jaar verkopen. Een logische beslissing, want NPO Radio 1, NPO Klassiek, NPO Radio 5 en de regionale omroepen hebben relatief oude luisteraars.
Het besluit van OMS heeft geen invloed op hoe de luistercijfers van het NMO gemeten worden. Afnemers van dit onderzoek konden al elke gewenste doelgroep uit de onderzoekdata filteren. Ook wijzigen de profielen van de radiostations niet. [RadioWereld.NL]
Eén reactie
Het is een goede logische keuze om de leeftijd van de reclamedoelgroep verder omhoog te doen. Veel radiostations hebben profielen waarbij oudere luisteraars aangetrokken worden. Er is aandacht voor muziek uit de jaren 70 en 80. Daarnaast draaien radiostations die actuele muziek uitzenden, tegenwoordig ook steeds vaker gouwe ouwe muziek uit recentere decennia en soms ook uit decennia van de vorige eeuw.