Radiostations in de Verenigde Staten die uitsluitend kerstmuziek draaien lijken dit jaar minder goed te scoren bij de luisteraar dan vorig jaar. In vrijwel alle grote radiomarkten ligt het marktaandeel fors lager dan in 2023.

Dit blijkt uit de decembercijfers van Nielsen Audio. Deze cijfers bevatten eigenlijk de periode van 7 november tot en met 4 december. Amerika kent namelijk 13 metingen per jaar. De laatste meting van het jaar is de zogenaamde ‘Holiday’ periode.
Toch blijft het draaien van uitsluitend kerstmuziek nog altijd lucratief. Zo schoot het marktaandeel van 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City met bijna 2%-punt omhoog naar 9,7%. Het is echter wel flink lager dan de 11,3% die Lite in december 2023 noteerde. Het weekbereik steeg met 3,7% naar 3,64 miljoen luisteraars.
Het achterblijven van het marktaandeel komt mogelijk ook doordat Lite dit jaar bijna een week later overschakelde op non-stop kerstmuziek. De overstap vond dit jaar pas op 22 november plaats, terwijl vorig jaar de knop al op 17 november om ging. Daarnaast liep de decembermeting vorig jaar door tot en met 6 december.
De tweede plaats in de Big Apple is voor de urban popzender WBLS 107.5 met 6,0% (+0,5%-punt), terwijl de classic rockzender Q104.3 (WAXQ) volgt met 5,5% (-0,5%-punt). Het Spaantalige Mega 97.9 staat vierde met 5,1% (+0,2%-punt). De hitzender Z100 (WHTZ) en de popzender New 102.7 (WNEW) completeren de top vijf met 4,9% marktaandeel. Voor New is dit het hoogste marktaandeel in lange tijd.
Grote afwezige in de top vijf is (W)CBS FM 101.1. De classic hits zender verloor 0,8%-punt marktaandeel.
Los Angeles
KOST 103.5 zag in Los Angeles het marktaandeel dankzij kerstmuziek met 3,6%-punt stijgen naar 8,7%. Toch is dit nog altijd 1,8%-punt lager dan in 2023. Het weekbereik van KOST steeg met bijna 30% naar 2,44 miljoen luisteraars. Ook voor KOST geldt dat de overstap op 15 november vijf dagen later was dan in 2023.
De classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) lijkt nog weinig last te hebben van de kerstconcurrentie. Het marktaandeel bleef vrijwel gelijk op 5,5%. Daarachter volgen de popzender 104.3 My FM (KBIG) en de hitzender 102.7 KIIS FM met elk 4,8%. De Spaanstalige softpopzender K-Love 107.5 (KLVE) staat vijfde met 4,1% (-0,7%-punt).
Van kust tot kust
Ook elders in de VS kwam de kerstgekte op de radio op gang, maar blijven de marktaandelen veelal achter ten opzichte van een jaar geleden. Zo schoot het marktaandeel van 93.9 Lite FM (WLIT) in Chicago omhoog van 5,5 naar 9,8%, maar is dit nog altijd 2,5%-punt lager dan in 2023.
In Dallas steeg het marktaandeel van Star 102.1 (KGDE) met 3,2%-punt naar 7,1%, maar is dit 1,5%-punt lager dan in december vorig jaar. 96.5 KOIT in San Francisco klom van 5,4 naar 7,2%, echter een jaar geleden noteerde het marktaandeel nog 10,1%.
B101 (WBEB) in Philadelphia groeide van 4,9 naar 7,8%, maar blijft daarmee ruim onder de 9,5% van december 2023. 97.1 WASH FM in Washington DC steeg met 1,4%-punt naar 7,3%, wat echter 2,3%-punt lager is dan een jaar geleden.
Van de 15 grootste radiomarkten scoren alleen de kerststations in Seattle en Detroit beter dan vorig jaar. In Seattle klom Warm 106.9 (KWRM) van 6,1 naar 7,3%, terwijl in 2023 het marktaandeel bleef steken op 6,0%. 100.3 WNIC in Detroit won 4,3% en scoort met 13,1% nu 1,3%-punt hoger dan vorig jaar. [RadioWereld.NL]