Wanneer een soundlogo ook aan het begin van een audiocommercial wordt geplaatst is het effect hiervan vaak groter dan wanneer dit alleen aan het einde van de commercial te horen is. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van DPG Media Radio, in samenwerking met Kinesso, TAMBR en Unravel.

Een combinatie van kwantitatief en neuro onderzoek toont volgens het onderzoek aan dat een soundlogo aan het begin zorgt voor meer aandacht, een betere boodschapoverdracht, een hogere waardering en een groter verlangen. Een extra soundlogo aan het eind versterkt dit effect.
Opvallend is dat in de markt het soundlogo meestal alleen aan het eind wordt geplaatst. Er is dus nog veel winst te behalen.
Meer impact met een soundlogo
Veel merken maken gebruik van een soundlogo in audio (en video) advertenties. Dit korte, vaak muzikale fragment versterkt de merkherkenning en maakt een commercial effectiever, zo blijkt uit eerder onderzoek van DPG Media Radio. Dit nieuwe onderzoek gaat een stap verder door te achterhalen wat de beste manier is om een soundlogo toe te passen in een commercial.
Slechts 11% van de markt gebruikt soundlogo optimaal
Uit de meer dan 200 commercials met een duidelijk soundlogo die de afgelopen jaren zijn getest in het On AIR onderzoek van DPG Media Radio, blijkt dat in slechts 4% van de commercials het soundlogo alleen aan het begin is geplaatst en in 7% van de commercials zowel aan het begin als aan het eind. Door soundlogo’s strategisch te positioneren, kunnen merken niet alleen de luisterervaring verbeteren, maar ook hun merkboodschap krachtiger overbrengen en nog meer impact creëren met hun campagnes. [RadioWereld.NL]