Qmusic heeft in januari de koppositie overgenomen van NPO Radio 2 bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Radio Veronica is de grote winnaar ten opzichte van een jaar geleden, Radio 10 de grote verliezer.

Door het succes van de NPO Radio 2 Top 2000, de Radio 10 Top 4000 en de kerstmuziek op Sky Radio, zagen vrijwel alle andere stations hun marktaandeel flink inzakken en in januari weer herstellen. Daarom is het interessant om te kijken wie zich in januari het best herpakt heeft ten opzichte van een jaar geleden.
Q terug aan kop, maar minder dominant
Qmusic zag in januari het marktaandeel stijgen naar 18,3% en herovert hiermee het marktleiderschap bij 20-49 jaar. Toch is het station niet meer zo oppermachtig bij deze doelgroep, want het marktaandeel ligt 3,5%-punt lager dan in januari 2024. Hiermee zet de trend zich voort, want sinds juni vorig jaar is het Qmusic niet meer gelukt om beter te scoren ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Sterker nog: de laatste keer dat Qmusic op maandbasis boven de 20% marktaandeel scoorde was in augustus.
538 Zet stijgende trend voort
Radio 538 klimt weer op naar de tweede plaats met 14,5% marktaandeel. Dit is een stijging van 1,7%-punt ten opzichte een jaar eerder. Ook hiermee wordt een trend voortgezet, want in heel 2024 scoorde Radio 538 elke maand beter dan dezelfde maand in 2024.
tekst gaat verder onder de tabel
Waar Radio 538 in januari 2024 nog aankeek tegen een achterstand van 9%-punt ten opzichte van Qmusic, was dit in januari van dit jaar nog maar 3,8%-punt.
NPO Radio 2 en Radio 10 dalen
NPO Radio 2 zakt na al het Top 2000 geweld in januari naar 12,9%, wat goed is voor plek drie. Opvallend is dat ook Radio 2 flink achter blijft ten opzichte van januari 2024, toen de zender 2,3%-punt hoger scoorde.
Radio 10 sluit aan op plek vier met 8,8% marktaandeel. Ook dit is fors lager dan in januari vorig jaar toen het station nog 14,5% marktaandeel noteerde. Net als in 2024 krijgt Radio 10 dus opnieuw een flinke tik.
Joe boven Sky Radio, 3FM wint
Joe is met 6,7% weer op het niveau van voor de feestdagen. Ten opzichte van januari vorig jaar is het marktaandeel zelfs met 2%-punt gestegen. Vlak achter Joe staat Sky Radio met 6,6% marktaandeel, 0,2%-punt lager dan een jaar eerder.
NPO 3FM blijft met 4,5% gelijk aan december, maar wint 1,1%-punt ten opzichte van januari 2024.
Veronica grote winnaar
Radio Veronica volgt met 3,8% en mag zich procentueel de grote winnaar ten opzichte van een jaar eerder noemen toen het marktaandeel op 1,7% lag. Vooral de laatste drie weken van januari deed Veronica met de 80s maand goede zaken.
Ook zusterstation 100% NL kent een goede start van het nieuwe jaar. Met 3,1% ligt het marktaandeel 0,6%-punt hoger dan een jaar eerder. [RadioWereld.NL]