Zoeken
Sluit dit zoekvak.

NMO Luisteronderzoek week 26-2024: Qmusic is marktleider

Qmusic was in week 26 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 14,1%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 13,1%, gevolgd door NPO Radio 1 op de derde plaats met 8,5%.

Foto: Pixabay

Door de Foute 1500 maakt Qmusic een flinke sprong naar boven en neemt daarmee het marktleiderschap van NPO Radio 2 over. Ook heeft Q met 4,23 miljoen luisteraars opnieuw het hoogste weekbereik. Doordat het EK Voetbal nog in volle gang is, weet NPO Radio 1 de plek in de top drie vast te houden.

Radio 10 maakt een flinke duik naar beneden en verliest een procentpunt marktaandeel. Naast het vertrek van ochtenddeejay Gerard Ekdom lag het station de afgelopen weken zwaar onder vuur door de verplaatsing van Somertijd naar het weekend. Afgelopen vrijdag was de laatste doordeweekse uitzending. Vooral de luistertijd van 10 nam flink af.

Andere grote verliezers zijn de regionale publieke omroepen (ORN Radio) en NPO Radio 5.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]

Luistercijfers in week 26