Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Zweden stapt over van veiling naar vergelijkende toets voor verdeling FM

De Zweedse overheid wil FM-frequenties niet langer meer veilen aan de hoogste bieder. In plaats hiervan moeten de frequenties in de toekomst verdeeld worden middels een vergelijkende toets. In ruil hiervoor dienen de stations dan een vastgesteld percentage van hun omzet.

Foto: video still

Al jaren is er forse kritiek vanuit de commerciële radiowereld over het feit dat de sector sinds al ruim 360 miljoen euro heeft betaald aan de overheid voor het gebruik van FM-frequenties, waarvan al een slordige 133 miljoen voor de huidige periode 2018-2026. In 2017 werden hiervoor de frequenties geveild middels een gesloten veiling. Dit houdt in dat radiostations maar één keer een bod mogen doen en niet kunnen zien wat de concurrent biedt.

Het gevolg van de gesloten veiling is dat voor veel FM-kavels veel te veel betaald is. Zo telde Bauer in 2017 41,8 miljoen euro neer voor een landelijk FM-kavel, terwijl RBS Broadcasting voor een gelijkwaardig kavel 10 miljoen minder moest betalen. MTG Radio (tegenwoordig Viaplay) betaalde voor een kavel met slechts 2% minder bereik slechts 20,6 miljoen.

Percentage van de omzet na vergelijkende toets
In het nieuwe plan van het ministerie van Cultuur wordt uitgegaan van een vergelijkende toets, waarbij onder meer gekeken wordt naar het programma, eigenaar en ervaringen uit het verleden. De definitieve plannen hiervoor moeten nog uitgewerkt worden.

Radiostations die vanaf 2026 een FM-vergunning krijgen, betalen vanaf dan 3% van hun omzet voor het gebruik van de frequenties.

Bauer en Viaplay blij
Bauer en Viaplay, de twee grootste spelers in Zweden, verwelkomen de plannen van de overheid. “Ik ben blij dat het ministerie heeft begrepen hoe kritiek de situatie is, zeker nu we voor een uitdagende digitalisering staan”, zegt Christer Modig, vice-president van Viaplay. “Het is een goed voorstel dat ons het langetermijnperspectief zal geven dat we nodig hebben om het hele radiomedium te kunnen digitaliseren en uiteindelijk nieuw leven in te blazen, iets waar ook nieuwe spelers in de toekomst van zullen profiteren. Maar toch is radio het enige medium met een vergoeding.

Bauer Media is zeer positief over de manier waarop de overheid en de overheid reageren op de situatie in de sector en hebben veel belangrijke standpunten van ons en andere bedrijven overgenomen”, zegt co-CEO Bodil Ehlers. “Wat zorgwekkend is, is de vergoeding. Commerciële radio is de enige die op deze manier een vergoeding betaalt. We zullen de staat hierop blijven wijzen.” [RadioWereld.NL]