NPO Radio 2 was in week 17 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 13,3%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 10,8%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,1%.
De eerste week van de voorjaarsvakantie en diverse lijstjes zorgen weer voor de nodige verschuivingen. Zo schiet het marktaandeel van NPO Radio 2 omhoog dankzij de Koninklijke 500. Dit komt vooral doordat de gemiddelde luistertijd flink is gestegen.
NPO Radio 2 neemt hierdoor de koppositie over van Qmusic. Wel heeft Q met ruim 4,2 miljoen luisteraars nog altijd het hoogste weekbereik.
Veel radiostations zagen afgelopen week het weekbereik dalen. Zo ook Radio 538. In combinatie met een iets kortere luistertijd en de stevige concurrentie van Radio 2 zorgt dit ervoor dat het station ondanks de finaleweek van de Dutch 1000 en 538 Koningsdag het marktaandeel iets ziet dalen.
Ook NPO Radio 5, NPO Radio 1 verliezen marktaandeel, terwijl Sky Radio en Radio Veronica juist wat stijgen. De laatste zender profiteert van de eerste dagen van de Top 1000 van de 70s.
100% NL blijft gelijk in de finaleweek van de Oranje Top 1000.
Sinds week 15 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]