FM, DAB+, online: Zo luistert Nederland naar de radio

Radio digitaliseert steeds verder en FM verliest gestaag aan terrein. Dit blijkt uit de aandelen per distributiewijze van het NMO Luisteronderzoek, die zijn gepubliceerd in het Audify Audiomaandrapport van juni.

Foto: Pixabay

Ruim 30 jaar geleden was het vrij overzichtelijk hoe naar radio geluisterd kon worden. Voor het gros was dit FM/AM en/of analoge kabel. Inmiddels is dit palet flink uitgebreid en zijn er distributiemethoden afgevallen en nieuwe bijgekomen.

Zo is analoge kabelradio in vrijwel heel het land afgeschakeld en is er digitale kabelradio voor teruggekomen. En ook de middengolf is al verlaten door alle grote zenders en is voor veel mensen zelfs al onvindbaar. Daarvoor in de plaats is digitale etherradio gekomen in de vorm van DAB+. En ook kan er al meer dan 25 jaar via internet naar radio geluisterd worden.

Internet voorbij aan FM
Lange tijd was FM veruit de grootste, maar in juni vond nog maar 28,4% van het radioluisteren (18+, 6-24 uur) plaats via deze ‘oude vertrouwde’ FM. Internet is FM inmiddels al voorbij met 31,4% aandeel, gevolgd door 18,8% voor DAB+. Ook de digitale kabel is nog steeds in trek met 12,3%.

Het NMO kan dankzij het gebruiken van encoding bij alle deelnemende radiostations vaststellen op welke wijze er geluisterd wordt. Toch is er ook nog een categorie ‘overige’, wat nog eens ruim 9% aandeel vertegenwoordigd. Hieronder vallen onder meer Visual Radio, satelliet of luistertrajecten waarbij toch niet is kunnen vaststellen hoe er geluisterd is.

Noodzaak
Ondanks dat internet de meeste gebruikte distributiewijze is om te luisteren, blijft uitzenden via de ether nog altijd zeer belangrijk voor de grote radiostations. Luisteren via internet gebeurt namelijk hoofdzakelijk thuis of op het werk. Onlangs vertelde directeur Herbert Visser van Mediahuis Radio in een interview dat “dat je al die transmissietechnieken moet hebben om marktaandeel te kunnen realiseren. Je moet overal op te ontvangen zijn, dus ook FM.” [RadioWereld.NL]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *