Luistercijfers 20-59 jaar: Forse stijging 538 en Veronica, Sky en 3FM dalen

Radio 538 en Radio Veronica hebben hun marktaandeel bij de doelgroep 20-59 jaar het afgelopen jaar flink zien stijgen. Sky Radio en 3FM leveren daarentegen flink in, zo blijkt uit de luistercijfers van het NMO (ma-zo, 6-24 uur).

Foto: Pixabay

Lange tijd was 20-49 jaar de primaire doelgroep waarop advertenties werden verkocht, maar sinds begin dit jaar heeft One Media Sales (OMS), de radioreclameverkoopmaatschappij van Talpa en Mediahuis, deze doelgroep opgerekt naar 20-59 jaar. Hierdoor is het volume van de doelgroep waarop reclames worden verkocht vergroot met een slordige 2,5 miljoen luisteraars. DPG houdt daarentegen nog vast aan 20-49 jaar.

Qmusic leidt, maar minder dominant
Net als bij 20-49 jaar was Qmusic in juni het grootste station bij de doelgroep 20-59 jaar met een marktaandeel van 18,6%, wat een lichte daling is ten opzichte een jaar geleden.

In tegenstelling tot 20-49 jaar is de dominantie van Qmusic bij 20-59 jaar minder groot. Radio 538 volgt op plek twee met 13,1%, wat een stijging van 2,2%-punt is ten opzichte van juni 2024. NPO Radio 2 staat vlak daaronder met 13,0%. Dat was een jaar geleden nog 13,8%.

10 en Sky verliezen, Veronica grootste stijger
Ook bij 20-59 jaar verliest Radio 10 flink marktaandeel ten opzichte van een jaar geleden. Echter met 8,1% ligt het marktaandeel wel weer hoger dan in mei. Concurrent Joe blijft stabiel met 6,3%.

Tekst gaat verder onder de tabel

Sky Radio krijgt een flinke tik en daalt van 7,7 in 2024 naar 6,0% marktaandeel nu. Radio Veronica bewandelt de omgekeerde weg en stijgt ten opzichte van een jaar geleden met 2%-punt nar 5,4%, wat flink meer is dan de groei bij 20-49 jaar. Nu lag een jaar geleden het marktaandeel van Veronica extreem laag en lag een flinke stijging door de komst van onder andere Gerard Ekdom en Wouter van der Goes in lijn der verwachting.

100% NL en 3FM
Wat vooral opvallend is, is het forse verlies bij 100% NL. Daar daalde het marktaandeel ten opzichte van een jaar geleden met 0,8%-punt naar 3,1%. Bij 20-49 jaar is deze grote daling echter niet te zien. Desondanks heeft de komst van Rob van Someren nog niet geleidt tot stijging van het zenderbrede aandeel van 100% NL.

Ook bij 3FM is een flinke daling ten opzichte van een jaar geleden te zien.

Het marktaandeel van NPO Radio 5 stijgt niet extreem ten opzichte van 20-49 jaar en licht bij 20-59 jaar rond de 1%, wat fors lager is dan het 13+ aandeel en aangeeft dat het station voornamelijk luisteraars trekt die ouder dan 60 jaar zijn. [RadioWereld.NL]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *